’n Kudde olifanten of makkelijk uitstappen langs de stoep

‘Daar kan een kudde olifanten langs’ zei mijn rij-instructeur vroegâh als ‘k de auto bij het fileparkeren of bochtje achteruit te ver van de stoeprand zette en dan voelde ik me alsof ‘k het nooit zou halen dat rijbewijs. Als rechtgeaard boerenwicht had ik natuurlijk honderden keren een tractor bestuurd maar een auto was toch ander koek, daarbij kwam het aan op de finesses, bedacht ik.

Dat rijbewijs haalde ik, na een ingreep door de examinator bij een rotonde werd me de eerste keer het felbegeerde roze papiertje geweigerd, toen ‘k een tweede keer rij-examen deed, in een volslagen vreemde auto, vond de examinator het geen enkel probleem dat er tussen  auto en het trottoir wel een gat zat waar die kudde olifanten langs kon. ‘Je moet de auto een klein beetje kennen, voor je dergelijke bijzondere verrichtingen foutloos kan doen’, waren zijn woorden en hij feliciteerde me met het behalen van het examen.

Nu, inmiddels voor de zoveelste keer het rijbewijs verlengd hebbende, denk ‘k daar toch iets genuanceerder over, jawel die kudde olifanten kan ook nu weer langs maar is ’t meer voor eigen gemak dat ik een auto ruim van de stoeprand parkeer; probeer maar eens vanuit een geparkeerde auto, zo’n ‘sportief’ laag model, op de stoep te stappen als je een dagje -1 dagje maar- ouder wordt 😉

Met een beetje pech zwiert ’t portier al krassend over de stoeprand en jezelf vanuit die lage autostoel op dezelfde stoep hijsen, da’s een schiere onmogelijkheid.

Wij zijn dus zo ver dat we een andere auto, een hoger, iets minder sportief model hebben aangeschaft, ’t is geen PC Hooft-bak en ook zonder kleuterhapper maar ’t uitstappen is wel een stuk makkelijker geworden.

2 thoughts on “’n Kudde olifanten of makkelijk uitstappen langs de stoep

  1. Be Silly Today schreef:

    Fijn he, zo’n auto?! Ik heb ook een iets hoger model en het zorgt bij mij echt voor een betere houding.

  2. Willem schreef:

    Herkenbaar verhaal. Ikzelf heb pas toen ik eind twintig was me aan een rijbewijs gewaagd. Voor die tijd had de noodzaak zich nog niet aangediend en als ik eerlijk ben; het fenomeen ‘auto’ heeft me nooit geboeid en boeit me nog steeds niet. Een auto moet wat mij betreft voldoen aan een paar basiseisen; functioneren, betrouwbaar, comfortabel en betaalbaar.Of het model of kleur wel deugt kan me niet boeien. Vlak voor mijn pensionering heb ik een nieuwe auto gekocht die voldeed aan mijn basiseisen en nu, ruim 10 jaar later, rijd ik er nog steeds in. Wel een stuk minder intensief dan het eerste halfjaar,
    Bij de eisen van het comfort hoorde, op aandringen van eega, ook een hoge in- en uitstap. Die begin ik, nu tien jaar later, ook te waarderen.
    En wat de ‘kunstjes’ betreft; tijdens mijn rijexamen gingen de bijzondere verrichtingen beter dan ooit, in vergelijking met de rijlessen. Mijn instructeur zei voor het examen “Als je zakt, is het op de bijzondere verrichtingen” Hij had duidelijk geen vertrouwen in dat onderdeel. Hij had wat dat betreft geen gelijk; de eerste keer zakte ik omdat die examinator een zeer gespannen sfeer opriep. “Zo, je wilt dus een rijbewijs” was zijn openingszin en er volgden een aantal aanwijzingen die op onaangename toon gezegd werden. Hij gaf geen moment de indruk je op je gemak te willen stellen. Eerder het tegendeel. Later hoorde ik van de instructeur dat het een zeldzaamheid was dat je bij hem slaagde. Een schrale troost.
    De tweede keer was 100% het spiegelbeeld van de eerste keer. Een examinator die de kunst verstond je op je gemak te stellen en je toch een stevig examen afnam. Wel geslaagd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.