Voedselwaakhond, een lachertje

Ik heb er geen zin in om te bloggen over de bloedluis en dientengevolge de fipronil in de eieren maar indirect draait ’t er wel om.

Want weet je wat nu zo vreemd is, onze voedselwaakhond de NVWA, had hier al weken geleden van kunnen en moeten weten maar het publiek waarschuwen? ho maar.
En nu is ’t inenen paniek in ’t hoenderhok. Als de organisatie had gedaan waar ze voor ingehuurd was dan was dit nooit zo’n issue geweest, dan was er veel eerder opgetreden.

Nu moeten we allemaal thuis controleren of we niet per ongeluk besmette eieren hebben gekocht want kippenboeren willen hun publiek en masse vergiftigen, en gij geleufde da? Ach kom nou! Natuurlijk niet

index

Inmiddels zijn er vast al winkeliers begonnen de eieren uit het schap te halen maar ik heb nog niet gehoord dat calve z’n mayonaise terugroept of de appie hun grootmoeders cake. Daarvan kan de NVWA met droge ogen beweren dat die eieren niet besmet zijn, toe, ze weten nog niet eens met zekerheid aan te geven of er nog meer besmette eieren in omloop zijn.

En mocht dit al zo zijn, ‘k heb in de loop der jaren wel enige resistentie tegen allerlei gifstoffen opgebouwd, denk ‘k zomaar en ik eet zekers te weten geen twintig eieren per week.

Het zal wel loslopen, ik gebruik per slot alleen maar biologische vrije uitloopeieren 😉

 

 

11 thoughts on “Voedselwaakhond, een lachertje

  1. Willem schreef:

    Eieren die een code hebben die met een 0-NL-XXetc. begint? Volgens het boekje zijn dat tenminste eieren die volledig biologisch zijn.
    En wat de mayonaise , cake etsc aangaat; als ik me goed herinner kon je van 1 eidooier een hele pot mayonaise maken en in grootmoeders cake zitten inderdaad een paar eieren, maar weer beperkt t.o.v. de totale massa.
    Bedenk ook dat het nog maar ruim een half jaar geleden is dat de norm voor fipronil aangescherpt is. Tot 1 januari was de grenswaarde 3 maal zo hoog. Om het even begrijpelijk te maken. Nu mag per 1000 kg ei er maar 5 gram fipronil aanwezig zijn. Dat was voordien 15 gram per ton eieren.
    Mijn vermoeden is dat een kind dat veel speelt/knuffelt met een kat of hond die een vlooienband draagt zal ook een hoeveelheid, misschien wel meer dan de grenswaarde, fipronil binnen krijgen.
    Kortom, het is de NVWA uitstekend gelukt om een hoop paniek te zaaien, al zullen ze het zelf niet zo noemen.
    Ik pleit ervoor dat het eigen boerenverstand meer-en-meer gebruikt wordt en men minder meehuilt met de wolven in het bos.

  2. Siny schreef:

    Wat een gedoe weer.
    Inderdaad wat hier bovenstaand je verstand gebruiken

  3. Het gaat eerlijk gezegd een beetje langs me heen wegens te druk voor tv / nieuws, maar er zijn sowieso teveel voedselschandalen om vertrouwen in de NVWA en dergelijke instanties te hebben.

  4. izerina schreef:

    Die slechte,paniekerige berichtgeving gaat de boeren waarschijnlijk nog meer geld kosten. Zouden die voorlichters dat niet beseffen?

  5. Lot schreef:

    In mijn lange leven zal ik ook al wel heel wat ongezonds binnen hebben gekregen, ook altijd beesten in mijn leven, een beetje van de eieren kan er ook nog wel bij.

    Ik had trouwens eieren vd Lideel zonder enige code.

  6. Adriana schreef:

    In mijn supermarkt waren de BIOLOGISCHE eieren weggehaald.
    Oeps…..die kocht ik met het gevoel goed bezig te zijn, voor de kippen en onszelf.

  7. M schreef:

    Krijgen ‘bio kippen’ dan geen bloedluis??

    • kniepertie schreef:

      Vast wel, maar ik kan me zo voorstellen dat bioboeren andere middelen gebruiken om bloedluis te bestrijden, misschien is dat wel naïef

      • Willem schreef:

        Bloedluis is er al zolang er kippen gehouden worden. Mijn vader had in de jaren ’50, 300 legkippen verdeeld over twee nachthokken en uitlopen. Echt nog scharrelkippen avant la lettre Naar huidige maatstaven stelt het niets voor, maar toentertijd was het een groot aantal en hij deed ook aan bloedluisbestrijding. De nachthokken werden met enige regelmaat schoongemaakt, de mest onder de zitstokken werd op de mesthoop op het erf gedaan en tzt verspreid over het land.
        Na de schoonmaak van het nachthok werd alles bekalkt. Dat was tegen de bloedluis werd gezegd. Al heb ik ook vage herinneringen aan een rugspuit die gevuld werd met iets wat naar carbolineum rook en waarmee het dak aan de binnenzijde bespoten werd. Met de kennis van nu wet ik dat het waarschijnlijk echt carbolineum is geweest en dat het inderdaad tegen ongedierte was.
        En afgaand op het beperkte aantal bedrijven dat ‘op slot’ is, kan het niet anders zijn dan dat er nog veel andere methoden zijn om bloedluis te bestrijden. Ik heb warm water en groene zeep al voorbij horen komen, eucalyptusolie eveneens en dat zullen niet de enige middelen zijn.

Geef een reactie

