Vijf dingen die ik niet meer koop

Ik las vanochtend bij Doortje: vijf dingen die ik niet meer koop!

In ’n eerste opwelling dacht ik; daar kan ik overheen 🙂 maar dat valt nog vies tegen. Maar wat koop ik dan niet meer, sinds ‘k begon te consuminderen.

nr 1.

Wereldgerechten: ik kocht al bijna nooit van die rommel maar nu helemaal niet meer, er zijn op het wwweb veel meer en lekkerder wereldgerechten te vinden dan de magere keuze in dure knorrige poeiertjes waar je dan een ‘gerecht’ van moet maken waar ook nog eens te veel zout, suiker en andere rommel in zit.

nr 2.

Airwick strontspray (vrij naar Paul van Vliet): van die nepgeurtjes in het toilet, daar moet ‘k niks van hebben. Wat ‘k gebruik om al te penetrante geurtjes te maskeren? Een paar takjes lavendel, zo uit de postzegel geknipt, een bakje gevuld met kweepeertjes ( van die kleintjes die je veel tegenkomt in stadsperkjes) of flesjes oude, bijna uitgewerkte parfum die als je het op de huid smeert niet meer zo fijn ruikt.

nr 3.

Vlekverwijderaars: van die stiften waarmee je vlekken weg kan halen. Volgens de fabrikant en hun reclames heb je voor alle vlekken aparte stiften nodig terwijl je de meeste vlekken gewoon in de was, misschien even voorbehandelen met een beetje ‘vloeibaar’ wasmiddel of ‘ossengalzeep’, wel kwijtraakt.

nr 4.

Kantoorlunches: wij hebben geen kantine op kantoor en dus ook geen hapklare broodjes, als ‘k ze niet zelf smeer heb ‘k gewoon geen lunch. Heel af en toe loop ‘k nog wel eens naar de viskraam, op 200 meter afstand 😉 om in plaats van een bammetje een portie kibbeling te eten.

nr 5.

Schuursponsjes: ik maak ze zelf door van sisaltouw rondjes of granny squares te haken. Goedkoop en het voorkomt (een klein beetje maar) dat minuscuul kleine plasticdeeltjes in het water terecht komen.

images

Dit zijn er vijf en het kostte me best moeite om vijf dingen te bedenken die ik vroegâh wel kocht en nu niet meer want heel eerlijk behalve de kantoorlunches en schuursponsjes kocht ik toch al bijna nooit iets van het hierboven staande lijstje.

 

8 thoughts on “Vijf dingen die ik niet meer koop

  1. greet schreef:

    Oh, die sisalhaakwerkjes als schuurspons…wat een goed idee! Dat kende ik nog niet.

  2. betjesonnetje schreef:

    Hm, ook eens denken …

  3. Mama Tinus schreef:

    Ok, echt heel naïef, over die schuursponsjes heb ik dus nog nooit nagedacht… En nu kan ik ze nooit meer gebruiken zonder slecht gevoel maar haken kan ik niet 😉
    Daar moet ik dus maar eens een alternatief voor zoeken. Ik gebruik ze niet alleen voor schuren maar vind het ook veel fijner afwassen dan met de kwast.

  4. Janne1950 schreef:

    Leuk, die sisal schuurrondjes/vierkantjes. Ik schuur eigenlijk nooit, Beetje baking soda in de gootsteen, wasbak of pan en met de (houten) afwasborstel en de boel is schoon.

  5. Groene Glitter schreef:

    Wereldgerechten zijn ook super zout. Blegh. En Airwick stinkt bijna nog erger dan poep zelf!

  6. Willem schreef:

    Van mezelf durf ik gerust te zeggen dat ik heel vaak kook, maar van ‘wereldgerechten’ had ik nog nooit gehoord. Zijn dat toevallig van die pakjes met bijvoorbeeld ‘romige mosterdsaus’ waaraan je zelf nog de room en de mosterd moet toevoegen? Of ‘hawaiiaanse kipschotel met rijst’, waaraan je alleen nog maar de ananas, kip en rijst zelf hoeft toe te voegen. Kortgeleden hoorde ik iemand daarover haar verbazing uitspreken.

    Wat de ‘geurblokjes’ voor het toilet aangaat; de originele poeplucht is vele malen beter te verdragen dan die geurmaskerende blokjes, maar desondanks heb ik een tijd gehad ze met enige regelmaat te kopen. Dat was toen ik net een nieuwe auto had en een stelletje steenmarters mijn bekabeling had aangevreten. Van de storingsmonteur kreeg ik toen de raad om de allergoedkoopste geurblokjes te kopen en die met een dubbelzijdig plakbandje onder de motorkap te bevestigen en elke maand vervangen. Volgens hem hadden steenmarters een pesthekel aan die geur en meden de auto. Dat moest ik ongeveer een jaar volhouden, want dan was de visolie die in de kabelbekleding zat wel vervlogen.
    Of zijn stelling wetenschappelijk onderbouwd is weet ik niet, maar van steenmarters onder de motorkap heb ik geen last meer gehad. Van mij krijgt hij dus gelijk.

  7. Die schuursponsjes vind ik origineel. Wat knap dat je die gewoon zelf maakt zeg! Dat vind ik echt bijzonder.

  8. Doortje schreef:

    Het koste mij ook moeite om er 5 te bedenken, haha! Want sommige dingen koop ik wel nog, maar dan veel minder oid, leuk lijstje!

Geef een reactie

