Vampieren doodmeppen

Jawel edelachtbare, ‘k geef ’t toe, er kleeft bloed aan m’n handen, ik ben schuldig.
Vanochtend heb ‘k niet alleen voor eigen rechter gespeeld, ‘k heb ook ogenblikkelijk het beulswerk uitgevoerd, da’s de reden dat ‘k hier m’n schuld beken. Maar als u vraagt of ‘k spijt heb? edelachtbare, NEE, ‘k heb er geen spijt van. Erger nog ‘k vin het net goed!

‘k Weet heus wel dat ’t kleine ding er niets aan kan doen, ’t is zijn aard.
Zomaar vanwege de aard van ’t beestje, heb ‘k er eentje in koelen bloede neergeslagen? En, ik zou het zo weer doen, wat dat betreft ben ‘k een heuse recidiviste.
Echt, en daarom heb ‘k er vanochtend eentje vermoord, ik heb zo hard geslagen dat er letterlijk bloed aan m’n handen zat.

Tot m’n verontschuldiging kan ‘k zeggen dat ’t m’n eigen bloed was dat door datzelfde beestje vannacht bij mij was afgetapt, terwijl ’t rotbeest me een halve nacht had wakker gehouwen met z’n gezoem.

‘k Ben er nog niet achter waarom muggen alleen in Groningen (van Friesland en Drenthe weet ‘k niet), neefjes genoemd worden en waarom spreken we hier in ’t Noorden van muggen als we (brom)vliegen bedoelen?
Nog veel gekker wordt ’t als ‘k bedenk dat alleen de vrouwelijke muggen, de nichtjes dus eigenlijk, dat onvriendelijke vampiergedrag vertonen.

Als ‘k er eentje tegenkom mep ‘k ’t kreng dood want ik kan ’t verschil tussen een neefje of nichtje niet onderscheiden. (iets met de ogen, misschien)

6 thoughts on “Vampieren doodmeppen

  1. Rob Alberts schreef:

    Neefjes, nichten en bromvliegen, het duizelt mij voor de ogen.

    Toch ben ik een gelukkige donor van de bloedbank.

    Vredelievende groet,

  2. Willem schreef:

    Je suggereert natuurlijk wel dat de vrouwelijke kunne van nature bloeddorstig is. Is daar een goed wetenschappelijk onderbouwd bewijs voor?
    Maar even terugkomend op de familiebanden; van Friesland weet ik het niet, maar in Drenthe kennen we ook neefjes als we het over dat hinderlijk zoemende en stekende gespuis hebben. En een vlieg is ook een mug. Al woon ik sinds 1964 niet meer in Drenthe, ik heb het nog altijd over een mug voor dat vliegende mormeltje dat in de landstaal een vlieg heet. Mijn vrouw, een geboren en getogen Arnhems meisje, heeft zich er bij neergelegd en vraagt heel soms nog “Bedoel je een Drentse mug?” Maar de volgende keer kan ik voor de variatie terecht antwoorden; “Nee, een Groningse”
    Jan Germs, directeur van “Het Huus van de Taol” geboren en getogen in Odoorn (Oring in goed Drents) heeft een alleraardigst boekje geschreven over o.a. ‘valse vrienden’ met als titel “Ik heb een neefje doodgeslagen”. Valse vrienden zijn in dit geval woorden die in de landstaal en streektaal voorkomen, maar een geheel andere betekenis hebben.
    Een paar voorbeelden:
    Stoet, in de landstaal een optocht, in het Drents een brood
    Slim, in de landstaal pienter, in het Drents erg
    Loos, in de landstaal leeg, verloren, in het Drents slim
    Hoes,in de landstaal een etui, omhulsel, in het Drents een huis
    Aal, in de landstaal een vis, paling, in het Drents steeds

    Mijn persoonlijke favoriet komt uit het Somalisch: ‘Netjes’ In het Somalisch is dat op zijn minst verdacht, het deugt in ieder geval niet, terwijl het als compliment gebruikt werd voor iets wat de betreffende persoon, inderdaad een Somaliër, gedaan had.

  3. VeggieMo schreef:

    Het zijn alleen de vrouwtjes die steken. Ze hebben het bloed nodig voor hun eitjes. Ik kan het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes goed zie . De vrouwtjes zijn veel hoekiger, de mannetjes hebben duidelijker vleugeltjes.
    Ik heb heel veel jaren in het noorden gewoond (Friesland en Noordoostpolder) en nu in de Betuwe. Andere muggen hier. Kleiner, steken op een ander tijdstip, steken helaas ook als je een lampje aan doet in de nacht (hielp goed in het noorden als we de mug niet konden vinden) maar een heel groot voordeel van de muggen hier, is dat de bulten kleiner zijn of dat ik gewoon niet zo allergisch ben voor deze muggensoort.
    Wij hebben elektrische muggenvangers. Ideaal.

  4. Vlijtig Liesje schreef:

    Je was ongetwijfeld uitgedaagd Kniepertje, en het was dus zelfverdediging!

  5. Els schreef:

    In Friesland noemen we ze ook neefjes

    • Willem schreef:

      Ah, mijn leermoment van vandaag: in de drie de noordelijke provincies kennen we de neefjes als lastposten, terwijl er met de neven niks loos hoeft te zijn.
      Waar de Friezen wel weer afwijken van de Groningers en Drenten is met het begrip “nuver”. De Fries ervaart dat als negatief, het deugt niet, terwijl het in zowel Gronings als Drents als een compliment bedoeld wordt. “Een nuver wichie” mag zowel in Groningen als Drenthe gezien worden, “een knappe meid” zou je het mee kunnen vertalen. Terwijl een Friestalig meisje geschokt, misschien is beledigd een beter woord, zal reageren als ze “een nuver famke” genoemd wordt.

Geef een reactie

