Zere been

Nou schop ik vast en zeker mensen tegen ’t zere been maar ik vind de viering van bevrijdingsdag een farce. Tuurlijk het is heel erg wat er in de 2e WO is gebeurd en dat mag ook niet vergeten worden maar heel toevallig liepen man en ik afgelopen weekend over het Selwerderhof, een parkachtige begraafplaats in onze woonplaats en daar liepen we langs het Indiëmonument. Een monument om de jonge mannen te herdenken die tijdens de politionele acties in Indonesië zijn omgekomen.
Wij hier in Nederland waren net, nog geen 4 jaar bevrijd, toen onze regering het nodig achtte dat de mensen in Indonesië weer onder het nederlandse gezag kwamen.

4-5mei

Wat een vrijheid hè, die ‘feestelijke’ vrijheid gold kennelijk alleen voor de nederlanders hier, voor de koloniën werd daar heel anders over gedacht.

 

 

10 thoughts on “Zere been

  1. Ivy schreef:

    Ja, ons land heeft een zeer kwalijke rol gespeeld in ons koloniale verleden. Macht en geld, nietwaar?
    Van mij mogen ze trouwens Koningsdag en Bevrijdingsdag wel tegelijk vieren. Zijn we gelijk van dat gezeur af dat we een vrije dag moeten op 5 mei.

  2. luz60 schreef:

    Zoo mee eens!

  3. anja schreef:

    Ook die slachtoffers worden herdacht op 4 mei.

  4. Siny schreef:

    Toevallig hier vandaag ook een gesprekje over gehad met een vriendin, maar ja das een ver van mijn bedshow.

  5. Sas schreef:

    Ik ben het helemaal met je eens! Schandalig hoe Nederlanders zich daar misdragen hebben. Als je het boek van Geert Mak leest, schaam je je helemaal kapot.
    Mijn stiefvader is daar geboren en was ontzettend trots over al het personeel wat zijn ouders hadden voor een duppie.
    Er lag een vrouw voor zijn bed op een matje op de grond.
    Hij lag onder de klamboe in een bed.
    Maar toen kwamen de Jappen.
    Sorry, sorry, sorry, maar ik zie het als een koekje van eigen deeg.
    De Jappen waren wreed, maar mijn stiefvader mocht als jongen van 14 helpen om een ongehoorzaam bediende meisje van 15 in te smeren met sambal en haar naakt en vast gebonden de hele dag in de brandende zon te laten staan.
    Om te kotsen, die verhalen van hem.
    Goed, dat je het nog een keer aan kaart!

  6. betjesonnetje schreef:

    Waar ik misselijk van word is het serieuze gedoe van de autoriteiten. Wat een farce. Er waren hier enkele tientallen Duitsers om de jodenvernietigning vorm te geven. Als onze autoriteiten en staatsbedrijven – ambtenaren, marechaussee, politie – zich niet zo fantastisch voor de jodenvervolging hadden ingezet, hadden we heel wat meer joden overgehad. En wat deed de koninklijke familie? Die stak veilig de zee over. Hebben ze hun kapitaal en contacten ingezet om joden te redden? Niet dat ik gehoord heb. En nu maar in dure pakken ernstig kijkend kransen leggen en blablabla toespraken houden. Waar waren ze toen Nederlandse joden ze nodig hadden? En waar waren ze om de overlevenden van de kampen op te halen en te repatriëren? Hoe zorgden ze dat overlevenden hun eigendommen terug kregen? Niet dus, in het algemeen.

    • M schreef:

      De Belgische koning is in 40-45 wel in zijn land gebleven maar kon helemaal niets doen. Koningin Wilhelmina kon nog haar volk moed inpraten via radio oranje. Dat heeft velen bemoedigd. Mooi toch! En ook fijn dat we dit mogen herdenken en navertellen! Een volk dat zijn geschiedenis niet eert, is gedoemd hem te herhalen. Bovendien wat doen wij nu 2017 voor de Joden in ons land? Een joodse school in Amsterdam heeft continu bewaking nodig omdat het voor de kinderen anders niet veilig is!

  7. Willem schreef:

    Die politionele acties om ‘ons Indië te redden uit de klauwen van Soekarno’ kan ik allemaal nog plaatsen in de tijd en omstandigheden. Met het vervolg ervan heb ik meer moeite. Ik doel op de KNIL-militairen die in 1951 naar Nederland ‘gerepatrieerd’ werden. Op het moment dat ze in 1951 in Nederland aankwamen leek, de toenmalige regering hun gedane beloftes al weer hoog en breed vergeten te zijn. Hun navolgers kwamen er ook niet op terug. De treinkapingen en gijzelingen in de jaren ’70 zijn er bijna één op één aan toe te schrijven. Ik wil die niet goedpraten, integendeel, maar je mag het verband ook niet wegwuiven.
    De bemoeienis die de VS met de dekolonisatie heeft gehad geloof ik zondermeer, maar dat houdt niet in dat je als land je verantwoording niet hoeft te nemen tegenover militairen die je altijd trouw gediend hebben.

  8. luani206 schreef:

    Helemaal waar , vooral alles daarna is heel triest.
    grHenriette
    http://www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

  9. Gerlinde schreef:

    Dat leer je niet uit de geschiedenisboekjes nee. Wat dat betreft zou er wel eens wat meer tegen benen geschopt mogen worden.

Geef een reactie

