Levenslange meubels

Bij Knieperopa en oma is/was het allemaal eikenhout wat de klok slaat/sloeg, eikenhouten meubeltjes dan, en toen de man en ik gingen samenwonen werd ons ook eiken aangeraden. De ouderen onder u kennen waarschijnlijk nog wel het eikenmeubelmerk van ‘meubelfabriek oisterwijk’, nou ja dat type meubels dus. Want heeee die meubels gingen met gemak een leven lang mee 😉

Opa was geen heuse meubelmaker van beroep maar hij kon wel heel goed meubeltjes maken en geregeld ging ie dan ook naar de showroom van de al genoemde ‘fabriek’ om ter plekke te kijken of er iets stond wat hij ook zelf zou kunnen maken en misschien zelfs beter maar in ieder geval goedkoper. Opa struinde namelijk ook geregeld het grof vuil uit de buurt na op zoek naar ‘oude’ eikenhouten meubels die hij dan weer verbouwde.

images

Ons vroegere slaapkamermeubilair kwam dus rechtstreeks van het grof vuil vandaan en het is wel grappig dat zoon nu nog steeds in ons oude ledikant slaapt. Ik noemde het toch al, eikenhouten meubels gaan met gemak een leven lang mee!

Maar nu, nu heeft oma ineens bedacht dat ze zat is van haar meubeltjes en er moet iets moderners komen, geen eiken in ieder geval, ze vindt het niet meer nodig dat meubels een leven lang mee gaan.

 

 

8 thoughts on “Levenslange meubels

  1. Anneke de Gooijer schreef:

    heel herkenbaar! Ik heb ook een eikenhouten dekenkist van die fabriek! En een fauteuil van Artifort ( al bijna 50 jaar !!) En 25 jaar geleden kochten we een (licht)eiken ronde eettafel met 4 stoelen.
    Ik wil zo graag nieuw en modern maar manlief zegt: waarom? het is toch nog niet stuk? Waarom weggooien? Oooohhh!

  2. betjesonnetje schreef:

    Niet levenslang, maar generaties lang. En wat is daar eigenlijk tegen?
    Als je de kleur niet leuk (meer) vindt, kun je ze schilderen. En als je dan weer eens wat anders wilt, nou, dan schilder je ze gewoon opnieuw. De bekledingsstof kun je ook (laten) vervangen.

  3. Vlijtig Liesje schreef:

    Grappig dat je oma ineens het roer om gooit! Ik vind het wel wat hebben om een levenslang met meubels te doen. En een likje verf doet ook wonderen vaak.

  4. luani206 schreef:

    Heel herkenbaar ook wij hebben eiken gewoon omdat we het mooi vinden . Onze zoon heeft zelfs meubels uit grootmoederstijd gewoon omdat hij het mooi vind en het degelijk is . Hij is timmerman van zijn vak en wil graag kwaliteit hebben .

    Gr henriette http://www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

  5. Lot schreef:

    Mijn vader had een eigen meubelzaak met Oud-Hollandse meubelen, die door opa was begonnen en veel ook in de stijl van Oisterwijk. Maar dan nog beter en door echt zelfstandige meubelmakers gemaakt. Soms zelfs van onderdelen van diverse meubelmakers die dan in elkaar werden gezet en bewerkt.
    Ik heb nog steeds een aantal kleine meubels in huis, een dekenkist, 2 boekenkasten en diverse handige krukjes.

  6. Rob Alberts schreef:

    In mijn slaapkamer staat nog een ouderwetse kledingkast.
    Prachtige houtverbindingen zonder metaal!

    Nostalgische groet,

  7. Mieke schreef:

    Toen wij gingen trouwen, 35 jaar geleden, had ik o zo graag oisterwijk naturel eiken meubelen gekocht. Maar het budget liet het niet toe. Tot een jaar of 10 geleden niemand meer deze meubels wilde. Voor een schijntje hebben we een oerdegelijk, maar sierlijk/ stoer slaapkamer ameublement met kledingkasten en woonkamer broodkast, secretaire, eettafel en wat kleinmeubeltjes gekocht. O o wat ben ik er gelukkig mee. Ook onze dochter heeft weer deze meubels gekocht.

  8. johmar schreef:

    Toen ik ging trouwen zon 30 jaar geleden wil mijn toenmalige verloofde ook perse donkerbruine eiken meubelen in navolging van zijn ouders en ik durfde er niet tegenin te gaan, maar ik vond ze afschuwelijk, toen we 10 jaar later uit elkaar gingen was ik dan ook blij dat ik opnieuw kon beginnen, weliswaar niet met nieuwe spullen ,maar wel met iets dat ik wel mooi vond, oke het gaat niet levenslang mee, maar is wel duurzaam omdat het om 2e hands spullen gaat.

Geef een reactie

