Ik hou wel van een beetje ruimte

Er is best veel te doen over the tiny house movement.

Mensen schijnen allemaal graag in heel klein huisjes te wonen zonder allerlei ‘rommel’ die tegenwoordig bij een huishouden schijnt te horen, want dat doet zo aan vakantie denken en op vakantie heb je ook alleen het broodnodige mee (hoewel er natuurlijk ook hele luxe vakantiehuisjes zijn, voorzien van vaatwasser, magnetron en wat er nog meer voor huishoudelijke rommel bij is)

Jawel maar op vakantie hoef je niet te poetsen, die eindschoonmaak wordt voor je gedaan, daar heb je dan trouwens wel dik voor betaald maar hee het is vakantie, je woont vrijwel buiten dus echt heel vuil wordt ’t niet eens, de was neem je naderhand weer mee naar huis en ik maak me sterk dat je in je vakantie niet je eigen friet bakt. Tja wat heb je dan nog nodig in zo’n vakantiehuisje.

Hikari-Box-Tiny-House-Modern-Exterior-From-Hitch-Side.jpg

Zo zijn er meer dingen te verzinnen waar je best een poos zonder kan en misschien zelfs langer dan dat tijdelijk maar ik woon al in een niet te groot huis, met een totale oppervlakte van 90 m2 kan ik wel stellen dat de Knieperwoning eingelijk best wel klein is, we hebben hier eerst jarenlang met z’n vieren gewoond, nu nog met z’n tweeën en ik zou beslist niet nog kleiner willen wonen.

Het lijkt me niks om iedere avond de bank om te moeten bouwen tot een bed, ik ben blij toe dat ‘k niet hoef te slapen in dezelfde ruimte waar m’n eigen wasmachien me uit de slaap zou houden.

Nee, een tiny huisje is leuk voor een vakantie maar aan mij niet besteed, mijn moeder zaliger zei het al: In de roemte is wel te wezen.

 

9 thoughts on “Ik hou wel van een beetje ruimte

  1. Rob Alberts schreef:

    Ik bewoon 90 vierkante meter in mijn eentje.
    Toch meen ik dat het ook met de helft toe kan.

    Veel mensen van de Tiny Houses willen ook nog eens off grind wonen.
    Een water en riool aansluiting wil ik toch niet missen.
    Terwijl ik toch ook wel bekabeld wil worden voor stroom en internet.

    Hoewel ik de natuur prachtig vind, wil ik ook niet te ver van de bewoonde wereld wonen. Waarbij mijn Tiny House ook niet op wielen hoeft te staan.

    Tja, zo maakt iedereen eigen afwegingen en keuzen.

    Duurzame groet,

  2. San schreef:

    Lekker verfrissend stukje!

  3. Annamarie schreef:

    Ik zie soms leuke voorbeelden maar zou toch ook snel het idee hebben dat je je kont niet kunt keren.

  4. Willem schreef:

    Ruimtebeleving is nogal relatief. Mijn oudste zus woonde in de jaren ’80 in een alleszins gerieflijke bungalow in Diever; bebouwd oppervlak (grondplan) van 120 m2, en aangebouwde garage van ruim 30m2, op een perceel van 900m2.
    Een andere zus bewoonde met haar kinderen een veenkoloniale boerderij met 12000 m2 grond. Een van haar kinderen was met een vriendinnetje te logeren bij mijn oudste zus en die ving de volgende conversatie op van de beide meiden: “Woont jouw tante alleen in dit huis?” waarop het ontnuchterende antwoord kwam “Ja, mijn tante woont helemaal alleen in dit kleine huisje”.
    Sindsdien weet ik dat de begrippen ‘groot’ en ‘klein’ maar betrekkelijk zijn.

  5. kliefje schreef:

    Ik heb het een half jaar gedaan. Heul klein gewoond. Bed uitklappen en opmaken en weer opruimen. Mán: wat was ik blij toen ik kon verhuizen naar een echt huis.

  6. Nans schreef:

    Haha! Doe mij maar wat oppervlakte en dán weinig spullen 😉
    Met een grote man en een beweeglijk kind blijft er anders geen plek voor mij over.

  7. Project Lonica schreef:

    Ik snap je wel. Echt tiny zou ook niets voor mij zijn. Maar ik kan best met minder ruimte toe. Ik heb jarenlang op 45 m2 gewoond en dat was prima.

    Het idee achter de Tiny House Movement is natuurlijk ook dat je op die manier je woonlasten minimaliseert en jezelf zo meer financiële vrijheid geeft. Maar soms lijkt dat argument wel een beetje naar de achtergrond verdwenen.

  8. Siebrie schreef:

    Ik heb 10 jaar op 48m2 gewoond, over 2 verdiepingen en met 2 slaapkamers. Dat huisje was superhandig ingericht, en ik merkte niet dat het zo klein was; er was geen verloren ruimte.

    Nu woon ik met man en 2 kinderen op 140m2 met een tuin van 210m2. Dit huis is veel onhandiger ingedeeld, en het kost me veel meer moeite om het opgeruimd te houden, er zijn geen plekjes die roepen ‘dit is handig voor de stofzuiger/boekenkast/winterkleren’.

  9. Vlijtig Liesje schreef:

    Leuk zo’n tegengeluid tegen de tiny house movement. Je hebt inderdaad een goed punt. En die uitspraak van je moeder vind ik geweldig.

Geef een reactie

