Onzindingen

Je hebt onzindingen en zinnige dingen en in de loop van de jaren kocht, ja ik kocht er ook zelf wel van dergelijke dingen, ik ben echt niet roomser dan de paus, of kreeg ik nogal eens zo’n onzinding.

Een ananassnijder, een pizzamaker, een decanteerkaraf, een broodbakmachien, een tosti-ijzer, een elektrieke rugwarmer, een hamburgervorm, een appelrasp en nog veel meer. Het waren niet alleen elektrische toestellen, ook gewone apparaten op handbediening, maar eigenlijk waren het stuk voor stuk ondingen.

Veel van die dingen waren precies alleen daarvoor bedoeld wat de naam suggereerde en kon je nergens anders voor gebruiken, probeer maar eens een pond boontjes te doppen met een ananassnijder 😉 of met zo’n verwarmingsharnas op je rug de deur open te doen of zelfs maar lekker op de bank zitten, het snoer is te kort of zit in de weg.
Die decanteerkaraf, als je nooit rode wijn drinkt, kan misschien nog wel een poosje dienst doen als bloemenvaas maar daarmee heb je het dan ook wel gehad.

Al die dingen hebben inmiddels het leven gelaten (de broodbakker en de appelrasp) of heb ik aan de kringloop geschonken maar het ware beter geweest als ‘k zulke prullaria nooit gezien had.

En wie stond er vandaag met een aspergelepel in handen? Juist!

aspergelepel.

En nee, ik heb het niet gekocht

 

 

 

10 thoughts on “Onzindingen

  1. Ernie schreef:

    lol, en ik kom dan bij de kringloop en koop die handige handigheidjes voor een prikkie (asperge pan, ananas snijder, staafmixer incl. allessnijder, eierdoppen,……..)

  2. Rob Alberts schreef:

    In mijn keuken weinig onzindingen ….

  3. johmar schreef:

    Heel herkenbaar, volgens mensen in mijn omgeving kan ik geen asperges koken zonder aspergespan, nou lukt prima hoor snij ze gewoon op maat en dan passen ze in mijn grootste pan, eigenlijk moet je ze rechtop koken word er dan gezegd, nou mijn moeder kookte ze net als ik en de asperges smaken heerlijk. Mijn deegkom doet ook dienst als saladekom, mijn snijplankje is ook kaasplankje en wie bij mij een wijntje komt drinken krijgt dat gewoon in een klein limonade glas, zelf drink ik geen koffie en voor gasten schenk ik koffie gewoon op met een filter rechtstreeks in een thermoskan en frituren doe ik im mijn braadpan. Ik heb maar een kleine keuken met weinig bergruimte dus echt geen plek voor allerlei aparte keukenattributen.

    • Willem schreef:

      Asperges koken in een ‘gewone’ pan gaat uitstekend, maar het vraagt een andere planning. Bijvoorbeeld omdat je ze niet te lang in het water kunt houden. De sausen etc moet je eigenlijk klaar hebben als de asperges gaar zijn.
      Daarom prefereer ik een aspergepan, simpelweg omdat je dan iets meer ‘speling’ hebt ten aanzien van het ‘snotterig’ worden van de koppen. Als de asperges een paar minuten gekookt hebben zet je de pan weg en begin je aan de saus en bijbehorende zaken. Tegen de tijd dat je je daarmee klaar bent haal je de asperges uit de pan en serveer je ze met alles wat er zoal bij hoort.

      • johmar schreef:

        Het scheelt dat ik geen saus eet bij mijn asperges, dat vind ik zonde, ik wil asperges proeven geen saus, het enige wat ik er bij eet zijn gekookte eieren en soms een plakje ham en gebakken aardappeltjes.

  4. betjesonnetje schreef:

    Hier zijn ook al een boel van die onmisbare spulletjes langsgekomen, in de loop der jaren. Helaas komen ze makkelijker naar binnen dan dat ze weer naar buiten gaan.

    • betjesonnetje schreef:

      Een kruidenknipschaar, hebben jullie die wel eens gehad?

      • Willem schreef:

        Volgens mij moet er nog zoiets in de keuken rondzwerven. Mijn vrouw heeft die ooit eens gekocht, maar zij kookt zelden en ik kan niet met dat ding over weg. De schaar zou vooral gemakkelijk zijn om bieslook te knippen, maar snijden gaat sneller. Heb ook nooit begrepen hoe iemand met een schaar, een gewone huis-tuin-en-keukenschaar, peterselie fijn kan knippen. Dat deed mijn schoonmoeder altijd en hoewel die voortreffelijk kon koken had ik altijd het idee dat er groene pulp met een peterseliesmaakje op de worteltjes zat i.p.v. echte peterselie.

  5. Nans schreef:

    Ik heb een glazen kan met deksel en een lekbakje waarin je kruiden kunt bewaren…. Over het nut wordt nog getwijfeld…

    Overigens hou ik niet van extra spulletjes. De aserges worden hier plat gekookt en kruiden knip ik met een schaar 🙂

    • Willem schreef:

      Weet je wel zeker dat het een lekbakje is? Vaak zit er in dat soort bewaardoosjes een roostertje zodat je iets vocht op de bodem kunt doen waardoor er een enigszins vochtige atmosfeer ontstaat. Hierin kun je gemakkelijk dingen als kruiden langer bewaren in de ‘los’ in de koelkast. Niet iedereen heeft de beschikking over een kruidentuintje, al zal ik dat wel iedereen aanraden. Er mag dan niets boven Groningen gaan; vers tuinkruid is ook niet te versmaden.

Geef een reactie

