Zelf doen, suiker maken

Dankzij ´n opruimerige actie onlangs kwam ik m´n zelfvoorzieningsbijbel weer tegen.

004

´k Wist heel zeker dat ´k het boek nooit wegdeed en zo ligt dit boek bij de stapel ´nog te willen’, in dit geval: lezen en uitproberen van de dingen die je zelf kan doen

Wat te denken van zelf suiker maken.
Eigenlijk voor de grap maar ´k heb mezelf voorgenomen om het toch dit najaar eens te proberen. Allereerst betekent dat: op zoek naar een suikerbiet, nou ja hoe moeilijk kan ’t zijn. De suikerfabriek staat hier hemelsbreed zo’n 1500, misschien 2000 meter verderop, dat geurtje ;-(.
De vrachtwagens gevuld met bieten denderen op zo’n 500 meter afstand van ons huis over de ringweg van Groningen en al die auto’s zijn zo afgeladen vol, daar valt nog wel eens een biet af. En ik mag een biet wezen maar wat je vindt mag je houwen, toch?
En dan maak je de biet schoon en perst het sap eruit, volgens John met een mangelmolen, ciderpers of autokrik. Oeps moeilijkheidje…. maar als ‘k nou zo’n biet zou raspen om daarna het sap eruit te persen onder een snijplank met daarop een steeds zwaarder wordende stapel boeken. (dat boek op de foto, je zou toch denken, ’t recept in ieder geval vlak bij de hand)

Daarna hoef je alleen nog het sap zodanig in te koken tot alle vloeistof is verdampt en je hebt pure, ongeraffineerde suiker.

3 thoughts on “Zelf doen, suiker maken

  1. Willem schreef:

    Volgens mijn moeder ben ik mijn babytijd doorgekomen met suikerbietenstroop die ze zelf maakte; ik ben geboren in 1944, oorlogstijd dus. Omdat we een boerderij hadden leden we niet echt gebrek, maar suiker was een schaars goed.
    Wat ik me van haar verhalen herinner is dat de suikerbieten eerst tot pulp geraspt werden en dan gekookt, waarna het door een zeef ging. Dat dan ontstane sap werd ingekookt tot er uiteindelijk een soort bruine vloeistof overbleef waarmee alles gezoet werd.
    Maar mijn moeder heeft bijna 50 jaar geleden dit ondermaanse verlaten, dus of mijn herinnering helemaal juist is, is ook maar een gok. Herinneringen hebben de -soms erg hinderlijke- gewoonte om zich aan te passen aan latere ervaringen en omstandigheden, al moet ik zeggen nooit de behoefte gevoeld te hebben om suikerbietenstroop te maken. Deze herinnering kan dus nog een ‘onbesmette’ zijn.
    Hoe het zij, succes met je poging suiker te maken en hoop tzt je ervaringen te lezen.

  2. betjesonnetje schreef:

    Dit vind ik een heel spannend idee.
    Ik woon hier tussen de suikerbieten, maar heb nooit de moeite genomen om het te proberen. Helaas worden de bieten nu op de nieuwere bedrijven zo industrieel en efficiënt verwerkt dat er geen bieten meer langs de weg slingeren. Kolen nog wel, die worden nog met de hand afgesneden. Maar bieten worden volledig mechanisch geoogst.
    Destijds duurde de ‘bietencampagne’ zes weken, rond Sint Maarten. In die tijd was de weg gevaarlijk want glad van de modder. Nu zijn de percelen groter. De boer haalt niet meer zelf de oogst van het land; dat doet de loonwerker. Hij heeft er geen zes weken voor nodig. In een dag, hoogstens twee, zijn de bieten van het land. Zo nodig werken ze in het donker door. De nieuwste trekkers zijn computergestuurd. Daar hoeft zelfs geen bestuurder meer op. Je hebt dan alleen nog iemand nodig om de gevulde wagens over de weg af te voeren. Na afloop van de oogst is de weg nog schoon.
    Wat zou ik doen als ik aan verse suikerbieten kon komen? Waarschijnlijk zou ik ze door de sapcentrifuge halen en dan inkoken. En misschien ook wel niet of weinig inkoken maar gewoon het sap wecken. Dat is daarna te gebruiken als vloeibaar zoetmiddel.
    Er zijn nog meer zoete wortelgroenten die je als vloeibaar zoetmiddel zou kunnen gebruiken, bijvoorbeeld wortels en bieten. Misschien ga ik dat nog eens proberen, in het seizoen.

  3. Mathilde schreef:

    Wow, hier geen suikerbietenland maar het klinkt als een leuk project. En de ideeen van Betje, wortelen en bieten, ook.

Geef een reactie

