Gemiste kans

Zo’n hekel als ik heb aan al die vragenlijsten om mijn klantervaring te verbeteren van diverse webwinkels, zo graag doe ‘k mee aan enquêtes van gemeente of provincie.

Van de week ook weer en deze enquête ging over “langer thuis wonen”, in het kader van de terugtrekkende overheid is het van belang dat je zo lang mogelijk zelfredzaam bent of zo veel mogelijk leunt op mantelzorgers, buren, kinderen en vrienden.

Dat bleek uit de manier zoals de vragen gesteld werden:
Bijv.: Heeft u kinderen? Verrichten uw kinderen huishoudelijke werkjes voor u en hoe vaak per week heeft u contact met het kind die het meeste voor u doet? Wat is de reisafstand tussen u en dat kind?
Zelfs de vraag of ik van plan was bij één van de kinderen in te gaan wonen, kwam aan de orde, en eigenlijk vind ik dat nogal een impertinente vraag.

online-geld-verdienen

Want wat als je kinderen overver wonen, of je hebt niet eens geen kinderen?

In deze enquête van het sociaal planbureau Groningen werd nergens gesproken over andere manieren om mantelzorg te organiseren, een gemiste kans, denk ik!

3 thoughts on “Gemiste kans

  1. Anneke de Gooijer schreef:

    Ik ben tegenwoordig mantelzorger voor mijn echtgenoot. Of ben je dan geen mantelzorger, maar moet je dat gewoon doen na 50 jaar huwelijk? En ik heb 1 kind dat in Duitsland woont, met de trein is dat 3 a 4 uur tot hier. Daar valt dus nauwelijks hulp van te verwachten. En wat dacht je van de buren? Die hebben hun eigen ouders om te “mantelzorgen”. Bij echte nood staan ze je wel bij, dat wel, maar boodschappen, schoonmaken, karweitje doen? Echt niet!

    • Willem schreef:

      U geeft precies aan wat ik de steeds maar afbrekende overheid ook verwijt; een maatregel invoeren, maar de consequenties ervan niet bezien of onderzoeken. De buren zitten veelal in hetzelfde schuitje als jij ook, of hebben zelf iemand, ouders bijvoorbeeld, voor wie ze mantelzorg hebben.
      Ikzelf kom uit een gezin met 8 kinderen en toen mijn vader veel zorg nodig had, konden we dat redelijk gemakkelijk zelf organiseren; 2 woonden op minder dan een half uur van hem en konden, in geval van nood, vrij snel bij hem zijn en voor de andere zaken of klussen hadden we een soort rooster opgesteld.
      Maar met de kleine gezinnen van nu is zoiets niet zo gemakkelijk meer. En om nou speciaal voor het krijgen van voldoende toekomstige mantelzorgers op te roepen om een groot gezin te stichten gaat mij wel wat te ver.

  2. kliefje schreef:

    Maar ze hebben wel aan hun verplichting voldaan, door die enquête te versturen.
    Rare lui.

Geef een reactie

