Dat was eens….

Zo rond 1 april was ’t in mijn kindertijd niet alleen de kachel die opgeruimd werd, vanaf die datum was ’t ook tijd voor de zomerkleding.
Niet alleen bij ons thuis, dat gold voor al de klasgenootjes, vanaf 1 april ging de maillot uit en de kniekousen aan. Tja ik ging naar een errug gristelijke school, een lange broek was een gruwel in de ogen van het schoolhoofd. Een aantal jaren later gingen mijn zusje en ik naar een andere basisschool omdat bleek dat die viezerik niet met zijn tengels van de meisjes af kon blijven.

Even over die kniekousen, ik kan me nog herinneren dat het ongeveer halverwege mei eens zo verschrikkelijk koud was dat m’n moeder niet de beroerdste wilde zijn, (die blauwe knietjes van de kinderen dat vond zij toch al te erg) en we weer de maillots aan mochten, de zondagse maillots wel te verstaan. De daagse maillots die wij hadden (wel 2 stuks pp) waren al in de voddenmand verdwenen. Na een hele winter gedragen te zijn, en de gaten gestopt, waren zulke kledingstukken zo gaar dat er geen redden meer aan was.

aap noot mies.jpg

Maar die verplichte kledingwissel op 1 april had ook nadelen, ik kan me ook nog het soebatten om de blote benen herinneren omdat het veeeeeeeel te warm was voor de maillots en àlle meisjes in de klas al zomerspullen aan mochten en wij waren natuurlijk echt-echt-echtwaar de enige kinderen die nog winterkleding aan hadden.
Jawel en gij geleufde da!

Mijn moeder ook niet maar wel deed ze alvast de kachel binnenshuis uit, want de antraciet was duur genoeg om daarop te willen besparen. Zie, ik heb het niet van een vreemde, die knieperigheid 😉

 

 

2 thoughts on “Dat was eens….

  1. Lot schreef:

    Leuk verhaal. Ik ga volgende week de wissel doen en waarschijnlijk gaat er wel het een en ander naar de kringloop.

    Je verhaal doet me denken aan een boek wat ik eens las van James Michener en het ging over Hawai. Daar kwamen zendelingen en die waren in hun thuisland gewend op 1 oktober de winterkleding aan te trekken en bleven dat doen in het hete Hawai, wat zal dat gestonken hebben en wat zielig om zo star te zijn.

  2. Willem schreef:

    Van de kachel ben ik er niet 100% zeker van, maar de winterkleren werden met de Pasen vervangen door luchtiger kledij. Vaak zat er wel iets nieuws bij, maar dat komt ook omdat ik geen oudere broer had; recyclen van kleding binnen het gezin was nog gebruikelijk in mijn kindertijd en jeugd (jaren ’40 en ’50). het gezegde “er op je paasbest uitzien” komt toch ergens vandaan.

Geef een reactie

