Zomertijd

Van mij mag het zomertijd blijven, ik houd er wel van dat het ’s avonds langer licht is. Natuurlijk is het wisselen van winter naar zomertijd voor sommige mensen een probleem zij krijgen lichamelijke of psychische klachten van zo’n  verandering en er zijn onderzoekers die beweren dat de overgang van winter- naar zomertijd zorgt voor meer hartaanvallen en dus een hoger stervensrisico, zeggen zij.

Het zal wel, ik heb tot nu toe geen enkel probleem ondervonden met het verzetten van de de klokken, mijn biologische klok vindt het niet erg dat het ’s ochtends een uurtje later licht begint te worden 🙂

zomertijd

Of zou dat zijn omdat Knieperman altijd al op de zaterdag voorafgaand aan de tijdswisseling, zo rond etenstijd begint de verschillende klokken te verzetten.

 

 

6 thoughts on “Zomertijd

  1. Mama Tinus schreef:

    Ik verzet ook altijd na het eten de klokken zodat we een beetje op tijd naar bed gaan. Ik vond het heerlijk vandaag, lekker lang licht en ook nog zulk lekker weer!

  2. Willem schreef:

    De zin ontgaat me volstrekt van dat gepiel met klokken tweemaal ’s jaars. Van mij mag de zomertijd blijven, ook in de winter. Dat je dan het risico loopt dat het rond de Kerst ’s morgens pas rond tien uur een beetje licht wordt; het zij zo. Het lijkt me amper uit te maken of het om 9 uur of 10 uur wat lichter wordt.
    Ik vraag me altijd af of ze in de Scandinavische landen ook zomer- en wintertijd hebben. Afgezien dan dat er in het ene jaargetijde nauwelijks donker wordt en in het andere jaargetijde nauwelijks licht wordt. Ook op de hoogte van Malmö (Zuid-Zweden) is dat het geval.

    • ingrid (SE) schreef:

      Bij Malmö is het echt niet zo dat het in de winter nauwelijks licht wordt!daar moet je een stuk hoger voor gaan! Hier in Zweden gister ook naar zomertijd gegaan. Heerlijk langer licht. Nu het zonnetje wat enthousiaster….vandaag mistig hier in de buurt van Göteborg. Afgelopen dagen zonnig lenteweer gehad en nog meer op komst. Heerlijk!

      • Willem schreef:

        Ik ging af op mijn ervaring enige jaren geleden, toen ik in juli enkele dagen in Malmö verbleef. Rond middernacht was het nog schemerig. Doorredenerend, met de Nederlandse toestand als referentie; donker na 10 uur en om 4 uur ’s morgens wordt het al weer licht, heb ik toen de conclusie3 getrokken dat het ook in Zuid-Zweden in de hoogzomer niet echt donker wordt. Hooguit kun je spreken van een korte nacht. Omgekeerd lijkt het me dat er in de midwinterperiode ook sprake is van een korte periode van daglicht. Maar jij woont er en wie ben ik om jouw ervaring in twijfel te trekken.
        Na Malmö nog een mooie trektocht met mijn zoon naar de Noordkaap gemaakt. Het meest overbodige attribuut in onze uitrusting bleek de zaklantaren te zijn

  3. kliefje schreef:

    Ik heb er ook nul last van, ga naadloos over van de ene in de andere tijd. Al zouden ze het elk weekend doen 😉

Geef een reactie

