Hebbu een euro?


Half tien gisteravond ging de bel, nou ben ik niet van de bange en doe ‘k later op de avond ook nog vrolijk open. Zelfs om half 10, als het nou ’s nachts twee uur was geweest, was het een ander verhaal. Op de stoep stond een hoopje ellende in de vorm van een jongen, ik schatte um een jaar of 17 of 18.

“Sorry dat ik zo laat nog aanbel, sorry sorry sorry maar heeft u een klusje voor mij te doen zodat ik een beetje geld kan verdienen om vannacht in het slaaphuis terecht te kunnen? Ik wil alles wel doen dat ik maar een paar euro voor het slaaphuis heb want ik heb al 2 nachten op straat rondgelopen. Alstublieft kan ik een klusje doen en daarmee wat geld verdienen?”

Allerlei gedachten, van een sneue overvaller die z’n bivakmuts kwijt was geraakt via een drugsklantje tot een kwajongen die eigenlijk nog gewoon bij z’n ouders onderdak zou moeten zijn, schoten door m’n hoofd. Eigenlijk wilde ik op het plaatje “collectanten, colporteurs of zedenprekers hoeven niet aan te bellen” naast de deur wijzen maar het joch was al te zielig.

Ik heb uit m’n muntgeldpotje (ja datzelfde potje waar ‘k eergisteren over blogde) een handjevol kleingeld gepakt en dat aan deze jongen gegeven. Voor mij hoefde ie geen klusjes te doen, hij zou toch al hard moeten lopen om voor 10 uur nog bij het slaaphuis aan te kunnen bellen.

bedelen

Daarna bepraatten Knieperman en ondergetekende het voorval, de manlief was geen voorstander van dergelijke bedelacties en hij vond dat ‘k me in de luren had laten leggen. Ik stond, en sta nog steeds, op ’t standpunt dat wat ik deed wel het minste was wat ik kon doen.
’t Is een beetje zo van: stel dat ‘t je eigen kind was die zo liep, dan hoop en bid je toch ook dat er iemand zich een klein beetje om zo’n kind bekommert.

Om nou zelf zo’n jongen voor de nacht onderdak te bieden, daarvoor ben ‘k dan weer een schijtert. En ben ik daar dan de enige in?

 

 

 

 

 

 

 

 

6 thoughts on “Hebbu een euro?

  1. Rob Alberts schreef:

    Ik zou in zo’n situatie hetzelfde gedaan hebben.

    Vriendelijke groet,

  2. izerina schreef:

    Ik zou ook geld hebben gegeven, maar geen bed. Je weet niet ,wat het voor jongen is.

  3. Willem schreef:

    Gewoon invulling gegeven aan “behandel een ander zoals jezelf in een vergelijkbare situatie ook behandeld wilt worden”
    Zou niet zo gauw kunnen bedenken wat er fout is aan die houding.

  4. Merel schreef:

    Wij hebben onze lifter laten douchen, hebben hem behalve te eten ook droge sokken gegeven en hem vervolgens op een goede liftplek weer afgezet. Hij blij, en wij eigenlijk ook wel een beetje.
    Merel

  5. Zuinigeman schreef:

    Dan zal ik ook wat geven hoor.

  6. Koen | 10100.nl schreef:

    Ik zou ook wat geld hebben gegeven. Je hebt een goede daad gedaan. Een slaapplek zou ik niet aanbieden. Je moet er maar van uit gaan dat het voor het slaaphuis is en niet voor drank of drugs…

Geef een reactie

