Zou het: diftar!

Zo als het er nu uit ziet wordt op 29 maart a.s. beslist of de stad Groningen diftar (gedifferentieerd tarief voor afval) gaat invoeren.
Ik ben voor, ik wil best per kilo betalen, graag zelfs, ’t is wel zo eerlijk maar, ja er zit een maar aan te komen, dan wil ik een kliko die afsluitbaar is.

Naast de plek waar wij de kliko’s aan de straat zetten, is vorig jaar een ondergrondse container geplaatst voor de flatbewoners in onze straat en sindsdien zit onze kliko barstensvol. OK een groot deel daarvan kwam uit onze schuur, ik blogde daar al vaker over, maar de laatste maanden komen wij goed uit met onze eigen bak, wat heet: het ding zit nog niet voor een derde vol, niet door ons, wel als de bak door de gemeentereiniging geleegd wordt.

diftar

Buurtgenoten vinden het iedere twee weken weer fijn dat er vlak bij de plek waar zij hun afval ondergronds ‘moeten’ weggooien, halfvolle kliko’s staan die vragen om gevuld te worden. Het is zelfs al gebeurd dat, na dat de bak gelegd was, er nog afval gedumpt werd in de langs de straat geparkeerde kliko’s.

Natuurlijk ben ‘k allang blij dat de rommel niet zo op straat wordt gedeponeerd maar als er van gemeentewege besloten word om per kilo af te rekenen, dan ben ik toch iets minder blij met zulke buurtgenoten.

6 thoughts on “Zou het: diftar!

  1. geldistijd schreef:

    Ik zou mijn hart vasthouden: diftar werkt redelijk in kleine gemeenten, maar in een stad voorspel ik veel zwerfafval. Niemand gaat minder afval produceren dankzij diftar, maar mensen moeten het wel kwijt.
    Ik heb er 3 jaar geleden ook eens over gehad op mijn blog

  2. loesje schreef:

    Wij betalen per leging en zorgen dus dat de kliko goed vol zit als we ‘m aan de weg zetten.
    Nadeel van betalen per leging: her en der in het dorp liggen zakjes met afval bij de prullenbakken (in de prullenbakken kan alleen maar klein spul omdat het gat middels een stang gehalveerd is).

  3. Jolanda schreef:

    Bij ons in het dorp moet iedereen in de bebouwde kom met zijn zakje afval naar de ondergrondse container. Maar als je handig bent en de zakken niet te vol doet, kan je met gemak drie zakken kwijt. Vorig jaar hebben we 10 keer gestort. En dat scheelde heel veel met de prijs van toen we nog een kliko hadden.

  4. izerina schreef:

    Helaas zijn hier ondergrondse containers. Gelukkig nog niet met een pasje. Want als je ziet, wat er nu soms al naast gezet wordt, als die vol is. Bij betalen gaat dat nog erger worden.

  5. tineke schreef:

    In ons dorp betaal je ook per lediging. Laatst iemand aangesproken, die zijn afval dumpte in een gemeentelijke prullenbak. Dat krijg je dan ook ! Ik probeer zelf zo weinig mogelijk afval te produceren, maar dat valt tegen. Toch nog 3 containers per jaar.

  6. Willem schreef:

    In mijn woongemeente wordt per lediging betaald. We hebben het relatieve nadeel dat we een groengrijze vuilniscontainer hebben. In de wintertijd kan het wel twee maanden duren eer het GFT-deel vol is en bij de straat gezet moet worden. ’s Zomers doe je dat om praktische redenen minstens eens per maand. Maar in alle gevallen is het ‘grijze’ compartiment nooit vol. Bij de afvalscheiding die in mijn woonplaats vrij ver doorgevoerd is, houd je nauwelijks grijs afval over.
    Het komt er op neer dat ik de container 10 a 12 keer per jaar aan de straat zet om geleegd te worden. Dat kost €3 per lediging. Buiten het vastrecht moet erop gerekend worden dat we tussen 30 en 40 euro per jaar aan stortkosten kwijt zijn.

Geef een reactie

