Lui en nog eens lui

Ik heb nog wel eens een luie dag, daar kan ‘k dan ook echt van genieten maar wat zo’n luie dag nog leuker maakt, is een lekker zelfgebakken broodje erbij.
Nou hoor ik u denken, brood? Zelf bakken? Is dat niet vreselijk veel werk? ’t Is in ieder geval niet lui!
Jawel hoor, er bestaat ook zoiets als lui deeg 😉 Da’s deeg waar je vrijwel niets aan hoeft te doen, zelfs een keukenmachine is een overbodig apparaat voor het luie deeg. Het enige wat voor dit luie brooddeeg nodig is, is tijd (en een mengkom die je zeker 24 uur niet voor iets anders nodig hebt, ik gebruik m’n grootste blanda blank ook als saladebak en dat gaat niet als er lui deeg in staat te rijzen 😉 )

  • 3 koppen lauw water
  • 2 theelepels gist ( wel met een bergje )
  • 6 koppen meel
  • 1 theelepeltje zout

ook nodig: vershoudfolie, grote gietijzeren pan

Meng bloem, gist en zout in een kom. Voeg het water toe en spatel het erdoor. Het moet de structuur krijgen van te dik pannenkoekenbeslag. Dek de kom af met vershoudfolie en zet het ergens in de kamer waar het een beetje warm is. Laat zo 24 uur staan.

De volgende dag is het deeg gerezen. Als je de kom schuin houdt zie je een draderige structuur. Doe voorzichtig, want je wil zoveel mogelijk lucht in het deeg houden.

Verwarm je oven voor op de hoogste stand. Zet de pan met deksel erin en laat deze in 15 min. heet worden. (invetten is niet nodig)

Neem de pan uit de oven en giet het deeg er in één keer in. Let op, de pan is heel heet. Zet terug in de oven en bak 30 min. Haal dan de deksel van de pan en laat in 15 tot 25 min. een bruine korst ontstaan. Haal het brood uit de pan en laat helemaal afkoelen, daar wordt de korst nog krokanter van.

Bereiden ± 10 min. / rijzen 24 uur / bakken ± 45 min.

broodje3

Het kan natuurlijk ook in een gewone broodvorm 😉

 

2 thoughts on “Lui en nog eens lui

  1. izerina schreef:

    Ik bak mijn broden ook meestal zo. Dat lange rijzen geeft een aparte smaak

  2. Willem schreef:

    Is mijn aanname goed dat dit recept zijn oorsprong vindt aan de overkant van de visvijver? Dat baseer ik op de inhoudsmaten als ‘kop’ en theelepel’ De Britten en Amerikanen zijn daar gek op, maar ik raak er altijd wat van in de war, omdat ik liever met gewichten werk. Daarom ter informatie even wat omrekenfactoren: 1 cup = 236 ml vocht, maar ongeveer 130 gram bloem of meel en rond 200 gr suiker. 1 teaspoon (ts) = 5 ml, 1 tablespoon (tbsp) = 15 ml.
    Je ziet dat de theelepeltjes van een ander formaat zijn dat in ons land gebruikelijk is. Je moet eerder denken aan een jamlepel.
    Al met al kom ik voor dit broodrecept op ongeveer 800 gr meel, 700 gram water De hoeveelheden gist en zout zijn ook met de kleine NL theelepeltjes wel af te meten. Gevoelsmatig zou ik er minder zout in doen, maar dat is nogal persoonlijk.

    Maar nu iets heel anders; afgelopen week zag ik in een groentezaak een heel assortiment gedroogd fruit staan en mijn gedachten gingen uit naar mijn kinderjaren. Met name de ‘rijst met appeltjes’ die mijn moeder vaak maakte. Daaraan bewaar ik smakelijke herinneringen, maar weet niet meer hoe ze het precies maakte. Op internet vind ik wel iets, maar allemaal met verse appels. Het lijkt me dat je dan gauw praat over rijst met appelmoes als je de appels ook maar iets te vroeg toevoegt. En ik weet me toch vrij zeker te herinneren dat mijn moeder gedroogde appels gebruikte.
    Weet iemand hier nog iets zinnigs over te zeggen. Ik ben al aan het experimenteren geslagen met paprijst, maar die moet je niet in melk koken is me gebleken. Net als bij stamppot gaat er teveel smaak verloren bij gebruik van melk, terwijl in het kookvocht zo enorm veel smaak zit die gewoon weggekieperd wordt.

Geef een reactie

