Beleggen: gokje!

Halverwege de jaren 90 was het zomaar gebruikelijk dat ‘de gewone man’ ging beleggen. Verzekeringsmaatschappijen en banken bedachten beleggingsproducten voor iedereen en ze adverteerden met geweldige rendementen, van de slogan: in het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst, had nog niemand ooit gehoord.

En ja hoor, ik trapte er ook in, 20 jaar lang maandelijks 100 gulden inleggen in een beleggingsfonds om daarmee mee te doen aan de beleggingsrage.

Vandaag kreeg ik een bijna-dreigbrief met de tekst: Groot risico dat uw beleggersverzekering minder waarde opbouwt dan verwacht met de daarbij horende  onvermijdelijke vraag of het product nog aangepast moet worden.

images

Nou nee, ik heb vorig jaar aangegeven dat ik redelijk neutraal wilde beleggen, de koersen van dit fonds gingen netaan weer zo’n beetje omhoog na een aantal jaren de inleg te hebben zien verdampen, dus ik was al blij met een totaal rendement van zo’n 3% per jaar.

En eigenlijk ben ik dat nog steeds daarom heb ‘k de verzekering niet verder omgezet, volgend jaar krijgen we uitgekeerd, ik ga met het bedrag wat er nu in de pot zit niet gokken.

 

4 thoughts on “Beleggen: gokje!

  1. Nans schreef:

    ’t is nogal een late reactie ook als ze dat briefje een jaar voor de einddatum sturen (na 19 jaar). Waarschijnlijk willen ze meer geld of dat je langer blijft…

  2. Willem schreef:

    Midden jaren ’90 had ik een klus die zich tussen Zwolle en Eemshaven afspeelde en in diezelfde tijd werd er enorme reclame gemaakt over Robinia-bossen, (Robinia pseudoacacia, Europees acaciahout zeg maar) in OOst-Groningen. Dat product zou het helemaal maken als Europees hardhout. Dat zou het helemaal worden en er werden rendementen voorspeld waar je je vingers bij aflikte. Tijdens het werk heb ik zelfs enige ‘plantages’ gezien en dat stemde me niet hoopvol. Je zag aan alles dat het waarschijnlijk niks werd en ook nooit iets zou worden.
    Vorig jaar heb ik nog eens opgezocht hoe het de Robinia-plantages vergaan was. En precies wat ik ruim 20 jaar geleden al gevoeld had “Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, mag je er met grote zekerheid vanuit dat het niet waar is” De opbrengsten waren nihil geweest en vrijwel iedereen was de inleg (minimaal 10.000 gulden) geheel of grotendeels kwijt.
    Sindsdien beperk ik mijn beleggingsactiviteiten tot mijn sneetje brood, dat begrijp ik in ieder geval wel.

  3. Marielle schreef:

    Het is nogal het andere uiterste… Beleggen in een redelijk neutraal en gespreid beleggingsfonds of het hele bedrag inleggen in een hardhout plantage… Er word niet voor niets gezegd dat het belangrijk is om te spreiden….

  4. Mr FOB schreef:

    Crimineel, zo’n woekerkostenbelegging…
    Een simpel indexfonds dat bijvoorbeeld de S&P500 volgt heeft in de afgelopen 20 jaar 7.4% rendement per jaar gehad na kosten.

Geef een reactie

