Fout geëtiketteerd

’t Is nog best lastig, dat goed lezen van etiketten en het wordt door de voedselproducent ook niet echt gewaardeerd dat je als ‘bewuste’ consument de kleine lettertjes op zo’n etiket bijna spelt.

Maar het wordt nog lastiger als er door diverse producenten verschillende criteria worden gehanteerd. Want wees eerlijk als er op het pak appeltaartmix, gesteld dat je dat zou willen kopen, van het ene merk staat dat er per portie, zeg 50 gram suiker in zit dan ben je geneigd om te denken dat in alle appeltaartmixen overal evenveel suiker zit. Da’s al te simpel gedacht: Allereerst vind producent A dat zijn appeltaart in acht punten gesneden moet worden en mixer B heeft het goed met ons voor, zijn appeltaart is goed voor zes punten. En het is nogal een verschil, klein ja maar wel een verschil, of die 50 gram suiker per 6 of 8 punten gerekend word.

En het wordt nog gekker: volgens de consumentenbond wordt op de meeste pakjes en zakjes de voedingswaarde na bereiding vermeld, terwijl informatie  over de voedingswaarden per 100 gram ‘onbereid product’ niet gegeven wordt.

Het is mij al eens gebeurd dat ‘k een cake bakte met ‘origineel’ cakemeel, daarbij de receptuur van mijn onvolprezen kook- en bakboek ( 200 gram meel, 200 gram suiker, 200 gram boter en 4 eieren + wat zout en bakpoeder) slaafs volgde en vervolgens het glazuur van m’n gebit sprong vanwege de overkill aan suikers, het merk had stiekem de receptuur van de cakemeel gewijzigd in cakemix (ja met suiker).

cake

Sindsdien lees ik ook nog geregeld de etiketten van producten die ‘k vaker gebruik. Er zal maar iets gewijzigd zijn in de receptuur van de ketchup 🙂

5 thoughts on “Fout geëtiketteerd

  1. Zuinigaan schreef:

    Ze maken het je behoorlijk lastig om de etiketten te lezen: kleine lettertjes en een achtergrondkleur waardoor er voor mij te weinig contrast is*. Ik heb voor dat doel een plat plastic vergrootglaasje in mijn portemonnee.
    * Jouw linker kolom met blauwe letters op zwart kan er maar nèt mee door 😉 Nog een beetje donkerder blauw en ik had het echt niet kunnen lezen.

  2. Lot schreef:

    Weer een reden om alleen met basisprodukten te werken.

  3. VeggieMo schreef:

    Ik koop vooral basisproducten. Ik kan niet van etiketten op aan. Hulpstoffen hoeven niet vermeld te worden op het etiket om dat het geen ingredient is. Lekker dan. Word je ziek van iets omdat er tarwe als hulspstof (zoals plakmiddel) gebruikt wordt.

  4. Vlijtig Liesje schreef:

    Tsjonge, het is ook zo ingewikkeld vind ik… Je vergelijkt dan vaak appels met peren.

  5. Willem schreef:

    Je kunt tegenwoordig ook echt alles in een pakje krijgen. Zelfs de meest basale bechamelsaus. Echt het allereerste wat ik leerde in dat jaar kookopleiding.
    Ben onderhand een aanhanger geworden van Karin Luiten haar aanpak ‘zonder pakjes of zakjes’ Maak zelf je mixen. Grandioos voordeel is dat je dan ook zelf in de hand hebt wat en vooral hoeveel er aan kruiderij toegevoegd wordt.

Geef een reactie

