Recept voor een slowcook

Het leek me wel wat, zo’n slowcooker maar indachtig het consuminderprincipe: ‘Heb ik het echt nodig’, bleef het er al een paar jaar bij. Want, echt nodig was ’t niet, ik heb pannen zat en het slowcooken gaat ook op een petroleumstel, daar heb ‘k ook nog steeds twee van. Dus nee, een slowcooker zou ‘k zomaar niet kopen.

En toch ging ik overstag toen ‘k zo’n pan, met bijeen getrapte punten voor de helft van de winkelprijs kon kopen.
Sinds een maand of twee ben ik een heuse slowcook en ik ben om. ‘k Ben nog steeds superblij met de slowcooker en de pan wordt veel gebruikt.
Nooit meer aangebrande bietjes, vlees wat zonder moeite in draadjes uiteenvalt en één van de toch wel favoriete stoofschotels ten Knieperhuize: hongaarse riblap.  Het oorspronkelijke recept heb ik hieronder gezet. In de slowcooker hoef je geen extra vocht toe te voegen en laat het gerecht maar gerust een uurtje of 8 tot 10 heel zachtjes stoven, ofwel de hele zondag 😉
2017-02-07 17.42.03.jpg

Hongaarse riblappen

1 rode paprika, in reepjes

1 groene paprika, in reepjes

2 uien, gesnipperd

500 gram riblappen, in blokjes

2 eetlepels olie

25 gram boter

4 eetlepels zilveruitjes

2 theelepels paprikapoeder

½ liter bouillon

zout en versgemalen peper

Verhit de olie en boter in een braadpan en bak hierin het vlees mooi bruin. Bestrooi het vlees met paprikapoeder en voeg uien, paprika en zilveruitjes toe. Schenk de bouillon erbij en breng het geheel aan de kook. Op een laag vuur ongeveer 3 uur laten sudderen. Af en toe een beetje water toevoegen om het vochtgehalte op peil te houden.

Of het echt een hongaars recept is, daar durf ‘k mijn hand niet voor in ’t vuur te steken maar lekker is ’t zeker.

 

3 thoughts on “Recept voor een slowcook

  1. Nans schreef:

    Bedankt voor het recept. Ik zat net vanavond te bedenken dat we de vriezer wel weer eens leeg mogen eten. Én ik heb een slowcooker…

  2. greet schreef:

    Armoede is troef in Hongarije en recepten met vlees eerder uitzondering dan regel. Maar, als er dan pörkölt (goulash) gemaakt wordt, dan wél met paprika en paprikapoeder. Dat is er genoeg.

  3. Ernie schreef:

    Inmiddels heb ik 2 exemplaren, een 3,5 liter en een 6,5 liter.
    Ideaal. Inmiddels veel recepten uitgeprobeerd en door schade en schande ondervonden wat echt niet te eten. Ik kookte al 25 jaar geen erwtensoep meer omdat het steeds voorzakte. (aanbranden onder in de pan) sinds de aanschaf van de SC maak ik weer erwtensoep. Via fb kun je lid worden van de slowcookclub via de club zijn er bestanden met heel veel recepten.

Geef een reactie

