Handje contantje

Ik ben één van die 71% van de nederlanders die het contante geld in ere wil houden! Zuinigaan schreef er ook al over en er zijn net zoveel verschillende redenen om toch contant geld te willen houden als er mensen zijn.

Ik heb zo mijn eigen reden: Ik heb graag controle over m’n portemonnee en daarin hoeft een bank niet mee te kijken of ik de boodschappen bij lidl of bij aldi haal. Daarom heb ik ook een anonieme bonuskaart bij appie. Ooit worden dergelijke systemen zo gekoppeld dat men zelfs bij de ziektekostenverzekering precies kan weten hoeveel groente en chips er ten Knieperhuize gegeten wordt en dat wij volle melk drinken in plaats van dat blauwe bocht dat men ook wel magere melk noemt.

t Is al een poos geleden dat ik George Orwell’s 1984 las, ’t was nog ver voor dat jaar maar de beklemming die in dat boek heerste, voel ‘k steeds meer in het dagelijkse leven en door bijvoorbeeld met contant geld te betalen probeer ‘k me een beetje te onttrekken aan de alom tegenwoordige maatschappij ( maakt niet uit of ’t gaat om regeringen, banken of verzekeringsmaatschappijen )

index
Da’s bijvoorbeeld ook de reden dat ik geen ap ( op m’n slimmefoon, waar ik ook heel  geregeld de locatiegegevens uit heb staan ) gebruik om m’n huishoudboekje bij te werken.

6 thoughts on “Handje contantje

  1. Petra schreef:

    Kniepertie… ik ben nog een beetje meer paranoïde dan jij, geloof ik. Ik heb niet één anonieme bonuskaart, maar verscheidene, en ik wissel ze regelmatig! Ook weiger ik de zelfscan, want daar moet je met een betaalkaart afrekenen. Doe mij maar gewoon een lopende band.

  2. Gerlinde schreef:

    Groot gelijk. Al het aan elkaar koppelen van die systemen en het feit dat grote bedrijven binnenkort op je bankrekening mee kunnen kijken. Mits je toestemming geeft blabla, maar dit is nogal een hellend vlak.

  3. johmar schreef:

    Geen contact geld meer ? Hoe kunnen we dan nog op een rommelmarkt of marktplaats iets kopen of verkopen als particulieren of onze kinderen even naar de supermarkt sturen om snel een vergeten product te halen of zelf wat snoep te kopen? Hoe doen we dat als er een storing is?

  4. Grandma schreef:

    Ik ben ook nogal wantrouwend aangelegd, gewoon contant geld pinnen, spaarpotje tsss die controle ben ik zo klaar mee!

  5. tineke schreef:

    Ik gebruik ook zoveel mogelijk contant geld i.v.m. dit alles !

  6. Gewoon Vlijtig schreef:

    Ik heb al jaren en jaren contant geld voor alle kosten die ik per maand heb. Maar eerlijk bekennen, ik heb wel een kaart van appie en daardoor ontvangt ik weer extra aanbiedingen.

Geef een reactie

