Wat een blogpost al niet te weeg kan brengen: tomatensoep

’t Lijkt wel een heuse tag 🙂 omdat Nans in de ban was van de tomatensoep van Huisvlijt en ik ook wel van tomatensoep, maar dan vooral van chinese, houd, had ik vanavond ook soep op het menu staan, heerlijke Chinese tomatensoep. Wat een blogpost al niet teweeg kan brengen 🙂 en omdat het zo lekker was hieronder het recept:

soep

Je hebt ervoor nodig:
75 gram champignons of shii-takes, in plakjes
3 bosuitjes, in schuine ringetjes
1 liter groentebouillon, van twee bouillontabletten
1 klein blikje tomatenpuree
1/2 theelepel (rijst)azijn
1 mespunt knoflookpoeder
1/2 theelepel djahé (gemberpoeder)
1 eetlepel suiker, ik gebruik agavesiroop naar smaak
1 eetlepel maïzena
2 eetlepels ketjap manis
20 gram taugé, gewassen
Breng de bouillon aan de kook en los de tomatenpuree erin op. Voeg de paddenstoelen en bosuitjes samen met azijn, knoflookpoeder, djahé en suiker bij de soep en roer alles goed door. Laat de soep vijf minuten doorkoken, (voeg er eventueel nog wat mihoen bij,) roer de maïzena om met twee eetlepels koud water en voeg het mengsel bij de soep en laat de soep eventjes doorkoken. Voeg daarna taugé en ketjap toe en serveer de soep met bijvoorbeeld stokbrood.

 

 

8 thoughts on “Wat een blogpost al niet te weeg kan brengen: tomatensoep

  1. Ivy schreef:

    Bedankt voor het recept. Ik ga het binnenkort zeker maken.

  2. Nans schreef:

    Dit is wel heel grappig ja! We mogen wel uitkijken. Op deze manier ontstaat er zo een run op de tomatensoep

    Jouw recept klinkt ook erg lekker trouwens. Ik krijg weer trek….

  3. Gewoon Vlijtig schreef:

    Ik maak ook altijd chinese tomatensoep,maar met een ander recept. Heerlijk hè.

  4. Ik heb ook eens geprobeerd om tomatensoep te maken. Het mislukte 😉 Vanavond eten wij ook tomatensoep maar dan wel gewoon uit een blikje.

  5. kliefje schreef:

    Ik heb ook een recept voor jou, zelfverzonnen:

    Italiaanse tomatensoep:
    In een soeppan fruiten in olijfolie: twee fijn gesnipperde uitjes en drie teentjes knoflook en gedroogde oregano.
    Pot kant-en-klare runderbouillon erbij doen en één pot extra water.
    Pak tomatensap erbij. Blik tomatenblokjes.
    Schepje suiker, peper uit de molen. Scheut Worcestersaus en Tabasco erbij.
    Slagroom naar smaak toevoegen tot je een mooie crème soep hebt.
    Balletjes draaien naar smaak: lekkerste is natuurlijk een beetje Italiaans gekruid met oregano enzo. Of pesto erdoor.
    Soep aan de kook brengen, balletjes zachtjes erin koken tot ze gaar zijn.
    Op het laatst toevoegen: héél fijn gesneden prei (lekker crispy) en fijn geknipt vers salieblad en/of oregano naar smaak.

  6. Haha, ik zag je titel en dacht: dat MOET over Huisvlijt gaan! Dit klinkt als een lekker recept, tomatensoep (welke variant dan ook) maak ik eigenlijk nooit zelf…

  7. Janny schreef:

    Wij maken vaak tomatensoep. En in allerlei varianten. Italiaans, Chinees en alles er tussen in, afhankelijk van wat we in huis hebben. We proberen altijd een grote pan te maken en wat overblijft gaat de diepvries in.

  8. Vlijtig Liesje schreef:

    Ik vind het helemaal leuk dat er meerdere mensen aan de tomatensoep zijn gegaan door mijn post : )

    Wat leuk dat we elkaar zo kunnen inspireren en op ideeën brengen.

Geef een reactie

