Tenminste te gebruiken

Ín de reacties op die 135 kilo die we pp per jaar weggooien kwam ‘k ergens een houdbaarheidsdatum tegen. Da’s best wel grappig want die houdbaarheidsdatum en dan met name de tht-datum wordt door fabrikanten gebruikt om aan te geven tot welke datum zij kwaliteit garanderen, meer is ’t niet.

Da’s dus iets heel anders dan, zoals deze datum vaak wordt geïnterpreteerd, als in: Na deze datum is het flesje water niet goed meer, water wat eeuwenlang in de grond zat is opeens na het bottelen nog maar twee jaar drinkbaar (’t voorbeeld wat ik hoorde in een radioprogramma over dit onderwerp) en de suiker, toch een houdbaarheidsmiddel op zich heeft een tht datum van januari 2019 en daarna zou het niet goed meer zijn. Duh…. als het al 2 jaar goed zou blijven dan hoef je zoiets echt niet 1 februari 2019 weg te gooien.

Zowiezo, als er een tht-datum van meer dan een jaar in de toekomst op een verpakking staat, vraag ik me altijd af wat de fabrikant voor kunstjes heeft uitgehaald om voedsel zo lang houdbaar te maken en vooral hoe diezelfde fabrikant nu al weet dat hij vanaf het volgende jaar de kwaliteit niet meer kan garanderen. ( da’s handel met voorkennis en volgens mij is dat verboden 😉 )

Ooit zou ik voor een doodzieke echtgenoot bij de nachtapotheek een recept moeten halen, terwijl ik nog van een vorige keer een aantal tabletten van datzelfde middel had liggen, de ouwe  tabletten waren een jaar ‘overdatum’ maar toen ik met de apotheker overlegde hoe bij de apotheek langs te komen terwijl er geen oppas voor de kinderen maar wel een doodzieke echtgenoot thuis lag en ‘k vertelde dat ik nog wel een paar verouderde tabletten had liggen, gaf de apotheker mij het advies gerust het oude middel te gebruiken, in zijn woorden: Die medicijnen doen ook heus een jaar na exp datum nog waarvoor ze voorgeschreven worden, komt u gerust morgen overdag nieuwe halen, al shet dan nmog nodig is.
Het ging hier wel over tabletten, droge stof dus, ik zou het met een drank of druppels waarschijnlijk niet proberen 😉

Vooral dankzij deze apotheker ben ik heel laconiek geworden over een houdbaarheidsdatum op etenswaren, ik geef m’n ogen goed de kost, ruik en proef soms als ‘k het niet vertrouw en ga dus af op de zintuigen.
Zo gooi ik nooit iets weg alleen omdat het over de tht-datum zou zijn.

slide_22

Let wel: dit hele verhaal geldt niet voor de “te gebruiken tot datum”,  een TGT-datum staat op voedingsmiddelen die je maar kort kunt bewaren, zoals vlees, vis, voorgesneden groenten, koelverse maaltijden of verse vruchtensappen. Deze datum is de laatste dag waarop je het product nog veilig kunt gebruiken. Op dergelijke producten kunnen er namelijk ziekteverwekkers, zoals bacteriën gaan groeien, een tgt-datum geeft ongeveer aan wanneer een product TEVEEL ziekmakende bacteriën zal kunnen bevatten. Deze kun je vaak niet zien, ruiken of proeven, maar je kunt er wel ziek van worden.

 

.

 

 

6 thoughts on “Tenminste te gebruiken

  1. Willem schreef:

    Bij het overschrijden van de tht-datum loop je de kans dat de smaak iets achteruit gegaan is, al is ook daarop maar een kleine kans. Die datum moet vaak al fors overschreden zijn wil dat werkelijk het geval zijn.
    Maar op een of andere manier heeft het zich in de hoofden van de mensen geprent dat het overeenkomt met ‘niet meer gebruiken’. En zelfs met een TGT-datum kun je flexibel omgaan; als voorgesneden groente niet goed meer ruikt dan kieper je het weg, maar vleeswaren zijn vaak vacuum verpakt en daar zit wel degelijk speling in. Zelfs vlees uit de super wordt al vaak verpakt ‘onder stikstof, wat ook meer speling geeft. Dan is het veel belangrijker wanneer je het pakje geopend hebt.
    Het meest belachelijke wat ik een aantal jaren meemaakte was een tht-datum op een pak zout. Uitgerekend zout, een conserveermiddel dat al eeuwen gebruikt wordt. Onlangs zag ik in de supermarkt dat er geen tht-datum meer op de pakken zout vermeld was. Heb er nog nooit op gelet of iets dergelijks ook op een pak suiker staat. Toch eens een keer doen als ik eraan denk.

  2. Vlijtig Liesje schreef:

    Een fijne uitleg inderdaad. Zelf hecht ik denk ik wel iets te veel waarde aan die datum. Ik vind het moeilijk om te geloven dat iets nog goed is na de datum…

  3. tineke schreef:

    In mijn jeugd was er geen huidbaarheidsdatum op verpakkingen. Ik trek me er dan ook niks van aan en gebruik smaak en reuk. Alleen met vis en vlees ben ik heel streng, daar kun je nl. hartstikke ziek van worden !

  4. Hans schreef:

    Ik herinner mij een tv uitzending van jaren geleden waar het over dit onderwerp ging. Er was een verslaggever bij h.ak (als ik goed herinner) langs gegaan en daar bewaarde van ieder jaar een aantal potjes van groenten achter het glas om de kwaliteit te bewaken, ook na verloop van jaren. Er werd een potje groente van een jaar of tien open gemaakt om te beoordelen of het nog eetbaar was. Hoewel de kwaliteit wel enigszins was achteruit gegaan was het goed om te eten.

  5. johmar schreef:

    Ik doe wat mijn oma ook deed in de tijd dat zulke aanduidingen nog niet op producten stond, ik gebruik mijn gezonde verstand en mijn zintuigen.
    M.a.w. ik gebruik iets gewoon ook na die datum als het nog goed ruikt en smaakt na die datum al maak ik een uitzondering voor vlees en sommige zuivel.
    En ik ben nog nooit ergens ziek van geworden.

Geef een reactie

