Mathilde blogde er over hoe jammer zij het vond dat een erfenis vaak de grootste verspilling blijkt.
Mensen die de kast van oma niet hoeven en de zuinig bij elkaar verzamelde meubeltjes van ouders niet ‘overnemen’. Het gebarsten servies van tante Marietje wordt kapot gekegeld en ’t ‘gouden’ zakhorloge van neef Piet belandt bij de goudsmid, waar vervolgens blijkt dat ’t naast het echte goud heeft gelegen en wil je het voor jezelf gebruiken dan moet er voor een klein vermogen aan geschroefd worden.

015

Mathilde heeft een goed punt wanneer ze stelt dat het zo jammer is dat wij trots zijn dat we maar één zakje afval per jaar produceren en als boodschappenlijstje een driemaal omgedraaide envelop gebruiken terwijl de ouwe shirts onze kasten uitpuilen tot ze eindelijk als poetslap gebruikt kunnen worden en zodra het erop aan komt dat we het ouderlijk huis ( of dat van een tante of oudoom ) leeg moeten halen, we een container laten aanrukken om de spullen waar tussen we ‘groot’ zijn geworden en waar de erflater heel zorgvuldig mee om ging rücksichtloss weg te donderen.

In veel gevallen is die container een uitkomst want sommige erflaters bleken echte hoarders en onze moderne eengezinswoning is te klein voor alle spullen van opa, nicht Mie en dan ook nog eens van onze eigen ouders. Daar komt nog bij dat de gemiddelde gezinsgrootte de laatste tientallen jaren drastisch is gekrompen dus raak je zomaar opgezadeld met niet alleen de spullen van ouders en grootouders maar ook nog eens het hele huisraad van ongetrouwde ooms, tantes en misschien nog wel meer verre verwanten, waar dat ooit verdeeld had geweest over misschien wel 20 verschillende neven en nichten.

Gelukkig bestaan er kringloopwinkels die soms zelfs een woning veegschoon achterlaten,  zo worden veel erfenissen toch weer goed besteed.

 

 

6 thoughts on “

  1. Nans schreef:

    Interessant stukje. Mijn insteek is dat spullen maar spullen zijn. Wij hebben wat dingen overgenomen van overleden familieleden, maar alleen de dingen die we zelf mooi vinden. De man komt uit een familie van verzamelaars. Ik heb gemerkt dat mensen met veel spullen vooral van hun spullen af willen als ze kleiner gaan wonen. In mijn optiek is dat nog steeds het willen bewaren van spullen, maar dan in iemand anders zijn huis…

  2. vlierbloesem schreef:

    Oh men, als ik denk aan het huis van mijn ouders….. 😉 Tjokvol spullen. Ik zou niet weten wat ik er mee moest…

  3. Marie schreef:

    Mijn moedertje heeft al briefjes bij bepaalde voorwerpen gelegd voor wie ze zijn. Vorige week had ze het er nog over hoe het moest als ze er niet meer zou zijn. Zusje en ik zullen heel goed bekijken waar haar mooie spullen heen kunnen. 11 jaar terug is ze al verhuisd naar een seniorenwoning dus er is al veel w we g. Ik weet veel mensen die met haar spullen blij zullen zijn.wat over blijft gaat naar onze kringloop. Toen mijn schoonouders stierven hebben we dat ook zo gedaan. Hubbie en ik zijn de enigen die ze hadden en we hebben veel spullen zelf gehouden. Die hebben onze kinderen weer mee genomen toen zij zelfstandig gingen wonen. Toen een tante stierf hebben haar kinderen een soort opendag gehouden en kon iedereen dingen uitzoeken. Ook foto’ s endergelijke.Daar hebben we ook weer spulletjes vandaan voor onze volwassen kinderen.

  4. Siebrie schreef:

    Toen mijn moeders beste vriendin overleed zonder nageslacht, heeft de notaris de hele inboedel getaxeerd en een prijslijst opgemaakt, daarna waren er twee open dagen waar alle vrienden en familieleden waren uitgenodigd. Op de eerste dag de naaste familie (zussen en stiefzoons – allemaal aanhangloos) en beste vrienden, de tweede dag iedereen die maar wilde komen. De opbrengst ging gedeeltelijk naar de stiefzoons en verder naar de Nierstichting. De overgebleven zaken gingen naar de kringloop. In twee weken tijd was het huis leeg en op de markt.

Geef een reactie

