Feestdagen

Ik had bedacht om stamppot te gaan eten (eerste kerstdag) maar de griekse maaltijd wegens m’n verjaardag was dermate overvloedig dat een simpele boerenomelet al volstond.

En wat mij betreft worden alle tweede dagen afgeschaft, geen tweede kerst-, paas- of pinksterdag meer. Er kunnen daarvoor in de plaats gerust andere feestdagen komen. In een multiculturele samenleving als de onze, kunnen we bijvoorbeeld eens nadenken over hoe we sommige dagen anders in kunnen vullen.

Waarom vieren we bijvoorbeeld maar eens in de 5 jaar (officieel) bevrijdingsdag en helemaal niet de dag van de arbeid?
En waarom geen suikerfeest maar halen we wel halloween binnen de landsgrenzen, OK da’s nog niet officieel maar de commercie doet er wel alles aan om zo’n dag te verkopen!

images

Oud en nieuw vieren we immers ook niet in 2 dagen, naja nieuwjaarsdag meestal nog wel maar voor oudejaarsavond voldoet alleen, zoals gezegd, de avond, hoewel je beide dagen best zou kunnen vieren. Toch?

Nee, ik gaf het al aan, we zouden wel eens kunnen nadenken over het anders indelen van de feestdagen!

 

 

 

4 thoughts on “Feestdagen

  1. Mathilde Maijer schreef:

    goed idee! Welke dagen zouden we in moeten stellen als nationale dagen? Daar kan best eens een commissie wijze mensen op gezet worden.
    Ha, dit lijkt sarcastisch, maar ik vind het echt een goed idee. Zullen we een rijtje maken? Ik begin met een voorstel:
    Sinterklaas. Pasen, Kerst, Suikerfeest, Jom Kipoer, Midzomerwende, Midwinterwende. 5 mei en Koningsdag. Dat zijn 9 vrije dagen, net zoveel als nu.

  2. Willem schreef:

    Of het waar is weet ik niet zeker, maar ik heb me laten vertellen dat de ‘tweede …dag’ nog een uitvloeisel is uit de tijd dat er helemaal geen sprake was van vrije dage, vakanties etc. Pm ‘het volk’ toch nog een verzetje te geven zijn die dagen in onze culttur geslopen. Dus zo beschouwd kunnen er best een paar verdwijnen. Ze hoeven ook niet vervangen te worden door dagen uit andere culturen.
    Wat mij ook verbaast is dat we 5 mei, Bevrijdingsdag, niet elk jaar nationaal vieren. Als je nagaat dat in Frankrijk de Franse revolutie nog ieder jaar uitgebreid gevierd wordt. En dat is toch al zo’n twee eeuwen geleden, dan steekt NL er maar armzalig bij af met ‘eens in de 5 jaar. Voor je het weet wordt dat eens per 10 jaar. Allemaal vanwege ‘het economisch denken.

  3. anja schreef:

    Die 2e dagen zijn ooit ingesteld, zodat arbeiders ook een extra vrije dag kregen. Wat vind jij dat officiele feestdag inhoudt? Een vrije dag voor arbeiders? Want dan heb ik slecht nieuws voor je, er zijn 9 van die dagen, maar dat betekent niet dat arbeiders vrij zijn op die 9 dagen. Ik werk in een bouwmarkt, en onze winkel is nog maar 2 dagen in een heel jaar gesloten: 1e kerstdag en nieuwjaarsdag. Op Sinterklaas-, kerst- en oudejaarsavond zijn we ook gesloten. Dus die 2e dagen zijn voor veel arbeiders allang afgeschaft. En ja, bevrijdingsdag zou van mij ook elk jaar mogen worden gevierd, maar voor ons is en blijft dat een werkdag, net als koningsdag en alle 2e dagen, hemelvaart, koningsdag, en als we suikerfeest bijvoorbeeld als officiele feestdag gaan krijgen, verandert dat voor ons helemaal niets.

  4. Siebrie schreef:

    In Nederland heb je als werknemer pech als de feestdagen in her weekend vallen, maar in België krijg je ze sowieso. Dus als een feestdag in het weekend valt, mag je m later opnemen. Het ligt aan het bedrijf of je dat zelf mag beslissen of dat zíj beslissen welke dagen bijvoorbeeld het bedrijf dicht gaat. Mijn bedrijf sluit tussen kerst en oudennieuw, het bedrijf van mijn man maakt alle ‘brugdagen’ (de dagen tussen een vrije dag en het weekend).

Geef een reactie

