Magnetronweetje

Al jaren heb ik een magnetron en ik gebruik dat ding nooit, naja bijna nooit, de manlief ontdooit er nog wel eens een broodje in maar wat mij betreft vind ik in de magnetron ontdooid brood slap en niet te nassen.
Sneetjes brood uitgespreid ongeveer 10 minuten op het aanrecht ( broodplank ) te leggen en ze zijn prima.

Bevroren groente ontdooi ik rechtstreeks in een pan op het vuur en mocht het vlees te laat uit de vriezer gehaald zijn dan biedt een bak koud water soelaas, dit kan trouwens alleen als het vlees in een waterdichte zak verpakt is 😉
Het vlees ontdooien in een magnetron is geen goed idee, de buitenkant is al gekookt voor de kern op kamertemperatuur is en probeer je biefstukje dan nog maar eens lekker krokant te bakken.

Het enige wat ik in de magnetron perfect vindt gaan: het uitbakken van spekblokjes!
In een gewone koekenpan duurt het altijd zo verdraaid lang voor je het spek lekker krokant hebt gebakken, dat gaat in de magnetron niet alleen sneller maar stukken makkelijker.

Doe het in dobbelsteentjes gesneden spek in een magnetronbestendig schaaltje, vouw er een dubbelgevouwen stukje keukenpapier om en plaats het 1,5 minuut in de magnetron ong. 700 watt. Zodra de magnetron begint te piepen, het schaaltje er even uithalen, let op: ovenwanten aanbevolen, de spekblokjes goed doorroeren en nogmaals 1,5 minuut op, jawel, weer 700 watt en herhaal deze procedure nogmaals. Meestal zijn je spekblokjes na 3 keer 1,5 minuut perfect gebakken, het vet kan je er zo nodig afgieten ingeval je een vetarm dieet prefereert maar of je dan wel spek moet eten? 😉

spek

Plakjes spek op deze manier uitbakken gaat natuurlijk ook prima!

OK, dit was grootmoeke’s tip voor het kerstdiner 😉

.

 

 

3 thoughts on “Magnetronweetje

  1. Rob Alberts schreef:

    Jammer, ik eet geen dier meer, dus ook geen spek.

    Smakelijke groet,

  2. Klinkt handig! Helaas is zoon de enige met een (kinder)magnetron..
    Ik ben wel dol op spekjes. Ach ja… dan maar in de pan…

  3. Willem schreef:

    een simpele vraag, maar hoe oud is je magnetron dat er geen ontdooifunctie op zit. Een sneetje brood 10 sec op vol vermogen en net niet ontdooid; op het moment dat je de boterham belegd hebt is de boterham helemaal ontdooid en hapklaar.
    Buiten het opwarmen of ontdooien is de magnetron niet een door mij veelgebruikt apparaat. Voor het koken alleen in uiterste noodzaak, als bijvoorbeeld alle pitten en rechauds bezet zijn.
    het komt er eigenlijk op neer dat ik het ‘pangevoel’ mis bij de magnetron.

Geef een reactie

