Leren door de jaren heen

Als klein meisje had ik er best moeite mee om zelfs de kleinste prullaria weg te gooien, van minimalisme en opruimeritus had nog niemand gehoord, en veel van mijn speelgoed moest goed opgeruimd op zolder wachten tot ik of mijn kinderen er weer naar om wilde kijken.

Daar, op die zolder is een groot deel van het speelgoed door houtworm en/of muizen aangetast en moest het wegens vergaan of kapot gevreten alsnog weggegooid worden.
Schoolschriftjes en plakboeken konden na al die jaren niet eens meer bij het oud papier, de stofzuiger maakte korte metten met de snippers die nog over waren.
Sommige van m’n poppen hadden de jarenlange verwaarlozing wel overleefd om te wachten tot dochterlief er mee zou gaan spelen (ze moeten wel vergeven zijn geweest van de weekmakers dat zelfs de muizen er geen slok op kregen). En ’t Kniepermeisje speelde nauwelijks met die ouwe verkleurde poppen, haar eigen nieuw gekregen babypop was voor ’t wicht veel belangrijker, die pop kon wel zonder problemen mee in bad terwijl mijn ouwe poppen na zo’n badderbeurt urenlang luiertjes vol plasten omdat hun hele lijfje vol water was gelopen.
Ik snapte dat, ik was ooit ook zo’n wanhopig poppenmoedertje als die krengen poppen maar water bleven lekken.

antieke-kathe-kruse-3-antiekepop.nl_.jpg

De poppen die de zolder overleefd hadden werden daarna vrij snel alsnog weggedaan. Nu, in ’t Knieperhuis hebben we geen zolder, een deel van het kinderspeelgoed is opgeslagen geweest in de kruipruimte met hetzelfde resultaat als op de zolder bij mijn ouders, vroegâh.

Ik heb daarvan geleerd:
Speelgoed, daarmee moet gespeeld worden, dat hoort niet op een zolder of in de kruipruimte te vergaan.
Trek de lijn door en zie…. zo word je vanzelf een minimalist 😉

 

 

 

3 thoughts on “Leren door de jaren heen

  1. Rob Alberts schreef:

    Even terug schreef ik over de speelgoedbank.

    Daar nemen ze dankbaar speelgoed in ontvangst om andere kinderen de kans te geven om te spelen.

    Vriendelijke groet,

  2. Vlijtig Liesje schreef:

    Toch snap ik het idee wel: het klinkt zo leuk als je kinderen weer met jouw poppen spelen. Maar inderdaad zullen kinderen denk ik liever nieuwere poppen hebben.

  3. tineke schreef:

    Mijn kleinkinderen spelen met veel speelgoed, dat ik bewaard heb. En ik merk, dat mijn kinderen dat wel leuk vinden en dan komen er verhalen los 😊. Onze moderne huizen zijn gelukkig niet zo vochtig meer. En hierna gaat het speelgoed weg, met de kinderen mee of naar de kringloopwinkel.

Geef een reactie

