Zelf pindakaas maken

Ooit had ik kort een proefabonnement op het blad Noorderland, een glossy tijdschrift over het ‘buitenleven’ in de 3 noordelijke provincies en daarin stond eens een recept van zelfgemaakte pindakaas, gezien de ingrediënten denk ik dat ’t meer een soort pindaboter wordt maar misschien als je met olie, en dan nogal wat minder, werkt dat je wel een lekkere pindakaas overhoudt. Vast leuk om tijdens de kerstvakantie met kinderen te maken, zij pinda’s doppen en de vliesjes eraf peuteren, jij stofzuigen 😉

‘k Schrijf hier ’t recept zoals in het blad, bedenk dat er vast wel 2 potten gevuld kunnen worden met onderstaande ingrediënten:

  • 600 gram ongezouten, gedopte en ontvliesde pinda’s
  • 300 gram roomboter (daarom denk ‘k dat ’t meer pindaboter wordt )
  • sap van een halve citroen
  • 15 gram zout

Rooster de pinda’s in een droge koekenpan, wel voortdurend blijven roeren en maal de pinda’s in de keukenmachine of blender zo fijn als je zelf lekker vindt. Smelt de boter in een pan totdat ie lichtbruin verkleurt ( beurre noisette ) en blus de boter af met het citroensap. Giet de nog warme boter op de pinda’s en laat de keukenmachine doordraaien terwijl je het zout toevoegt. Giet de pindaboter/kaas in schoongemaakte potten.

Voor veganisten onder ulieden: je kan het ook met arachideolie ( pinda-olie) proberen, giet de olie en zout bij terwijl de pinda’s in de keukenmachine draaien.

 

 

3 thoughts on “Zelf pindakaas maken

  1. Willem schreef:

    Ondanks dat je mij niet aan de pindakaas zult krijgen, de lucht alleen al is er goed voor om me de kamer/keuken uit te jagen, verbaas ik me er wel over dat er niet meer specerijen toegevoegd worden dan alleen wat zout. Ik zou er zeker nog een snufje cayennepeper of een schepje sambal aan toevoegen voor iets meer pit. Misschien wel een klein pepertje, gevijzeld of heel fijn gesneden, zonder de pitjes.

  2. Rob Alberts schreef:

    Met klein druppeltje olie beginnen maakt het proces makkelijker.
    Maar verder zit er voldoende vet en/of olie in de pinda’s!

    Smakelijke groet,

  3. Janne1950 schreef:

    ..ik maak meestal zelf pindakaas hoewel ik het nooit eet 😳
    500 gram pindas in de dop. Pellen, ontvliezen en in de blender met een paar gram zout. Klein scheutje pinda-olie toevoegen, blenderen, eventueel nog wat olie teviegen totdat een smeuïge massa ontstaat. In een pot doen, etiket erop met “pindakaas, homemade, zonder kunstmatige toevoegingen, zonder suiker”
    Eet smakelijk!

Geef een reactie

