Kerst, wel of niet

Niet alleen de Knieperjeugd wil niets met kerstmeuk en vrede op aarde zou dagelijks  gebruik moeten zijn, ook de manlief vindt die poeha (zijn woorden) niet nodig en daarom komt er in ’t Knieperhuis dit jaar geen boom en maar mondjesmaat versiering.
Zelf zou ik het liefst ’t midwinterfeest vieren omdat ik de zonnewende een mooi moment vind om het feest van terugkeer van het licht te vieren, ook ik heb niet teveel met de eigenlijke kerst. Helaas is 21 december niet algemeen geaccepteerd als feestdag.

zonnewendewikicommons

Dus, dit jaar geen kerstboom, geen kerstkadootjes, geen kerstdiner, geen kerstontbijt, geen kerstbrunch, geen kerstborrel, geen kerstpakketten, geen kerstkaarten, geen kerstgedichten, geen geen geen.

De kans is groot dat we dit jaar op 25 december een stevige stamppot boerenkool eten en dat betekent dat ‘k ook geen kerstinkopen hoef te doen 😉 (de boerenkool ligt al in de vriezer, een aanbieding van een week of wat geleden)

’t Is dat het KERSTvakantie heet, anders zou ‘k bijna vergeten waarom ik vrij ben 😉

 

 

 

 

 

 

 

.

 

9 thoughts on “Kerst, wel of niet

  1. betjesonnetje schreef:

    Heerlijk kerstmaal. boerenkool. En de tweede dag hutspot.

  2. betjesonnetje schreef:

    O en ik vergeet nog wat. Bonen in plaats van vlees. Zoals mijn kinderen destijds zeiden: voor de dieren is het ook kerst.

  3. Mathilde Maijer schreef:

    Hoe zou je de winterzonnewende vieren?

    • Willem schreef:

      Al is het wat aan de vroege kant, maar met een massale kerstboomverbranding doe ik er aan mee. In ieder geval met een groot vreugdevuur en de eventueel schadelijke uitstoot negeren.

      • Mathilde Maijer schreef:

        Nou zal er op 21 december nog niet veel kerstbomen te verbranden zijn. Maar een nachtwandeling, en om middernacht een klein vuurtje aan een strand, iets dergelijks zou toch moeten kunnen ook zonder vrije dagen ervoor en erna?

  4. Janny schreef:

    Ik vier Kerstmis wel omdat het voor mij een belangrijk feest is. Ik zing met een koor op Kerstavond en dat is voor mij echt een hoogtepunt. Wat er op tafel komt, weet ik nog niet omdat we bij familie eten. Maar boerenkool of erwtensoep zou zomaar kunnen. Ons huis is versierd met een mix van oude en nieuwe dingen. Vaak iets zelfgemaakt door vrienden of kennissen ten bate van een goed doel.

  5. Amandjuh88 schreef:

    Manlief mag dit jaar met de kerst werken, geen familieverplichtingen voor ons. Heerlijk! Ons kerstdiner is vooral dagelijkse kost. Vorig jaar aten wij zuurkool en macaroni met kerst. Lekker makkelijk en de kinderen aten hun bordjes leeg. Hier wel een kerstboom ivm de kindjes. Hun viering is vooral op school. Een verplichting is de dienst in de kerk,( met school) wij als niet gelovige hebben daar weinig mee.

  6. groene vrouw schreef:

    Ook hier boerenkool stamp met worst, geen stress in de keuken met de Kerst.
    En met mid winter iets apart voor ons tweetjes met warme wijn wassail, heerlijk!
    Lekkere vrije dagen en als het droog is naar buiten.

  7. Ilse Verhoeven schreef:

    Hier ook ‘gewoon’ eten…
    De kinderen vinden dat speciaal gedoe niet lekker.
    Hier zijn het balletjes in tomatensaus en puree.
    Wel soep en een nagerechtje.

Geef een reactie

