Poetsmiddel

Grootmoeders, alleen de term grootmoeder al is ouwerwes ’t woord opoe is nog een graadje erger, vind ik dan! En ook veel van oma’s gebruiken zijn ouderwets, toch?

Dat mag zo zijn maar er zijn handigheidjes van oma die je gewoon kan overnemen.

Wij branden graag kaarsjes, eigenlijk meer waxinelichtjes want die gaan vanzelf uit, in een glaasje.  Zulke glaasjes raken zwart van aanslag en dan zie je het licht van de kaarsjes niet mooi. Dus worden de glaasjes regelmatig in een ontvettend sopje gewassen en opgepoetst, nee niet met een droogdoek, met een stukje keukenpapier of ouwe krant want die roetaanslag krijg je er met een sopje alleen niet af. (ja wel met een theedoek, maar neem dan een heel oude theedoek want je krijgt um vervolgens niet meer schoon)

Ik herinnerde me een tip in “oma weet het beter” dat oma vroegâh kachelruitjes oppoetste met een prop ouwe kranten. In het huidige digitale tijdperk geen algemeenheid meer, kranten maar keukenpapier meestal wel en dus poets ik de glaasjes af en toe op met een prop keukenpapier.

2016-12-02 18.58.08.jpg

Hoog tijd om dat morgen weer eens te doen 😉

 

 

2 thoughts on “Poetsmiddel

  1. Amandjuh88 schreef:

    Misschien eens kijken naar andere waxine lichtjes? Wij kopen die bij de ik ea en hebben tot op heden geen zwarte aanslag! Ideaal ik hoef dus de glaasjes ook niet van roet te ontdoen.

  2. Willem schreef:

    Over ‘ouderwetse’ termen gesproken: in mijn geboortedorp was een boerderij waarin drie generaties onder een dak woonden. De grootouders, werden er otie en albaas genoemd. Terwij in de rest van het dorp opoe en opa de norm was.
    Een tante van mijn vader stond er op dat ze door haar kleinkinderen ‘oma’ genoemd werd, maar haar tantezeggers moesten het niet wagen om ‘tante te zeggen’; het was ‘meu’. Meu-Annechien in dit geval. Ik heb het nu wel over mijn kindertijd; de periode net na WO II.
    Bredero zei het al “Het kan verkeren”

Geef een reactie

