terugblik

Van de week vertelde de manlief dat ie een controleur van de hondenbelasting aan de deur had. Wij hebben geen hond, willen dat ook niet vanwege allerlei redenen maar bij de gemeente weten ‘ze’ natuurlijk niet precies welke inwoner wel of niet een hond heeft.  Natuurlijk, je moet een hond, net als een kind wel aangeven maar niet iedereen doet dat en daarom wordt er af en toe gecontroleerd. (de kinderen worden meestal nog wel aangegeven, iets met kinderbijslag denk ik 😉 honden daarentegen, daarvoor moet betaald worden)

Maar goed, toen de man vertelde over de hondenbelastingcontroleur, dacht ik zomaar weer terug aan mijn eerste uitzendcontractje als herintreedster op de arbeidsmarkt.

index

Op 1 december 1993 werd ik gebeld door een uitzendbureau: zij hadden een baantje voor mij en of ‘k maar even langs wilde komen om alles te bespreken. Natuurlijk, ik zag het wel zitten om weer aan het werk te gaan na een aantal jaren thuisblijfster te zijn geweest. Dus ik naar het uitzendbureau alwaar men mij kon verblijden met een weekje werk als gemeentelijk controleur hondenbelasting. Vervoer van en naar werkplek werd niet geregeld, ook niet betaald maar ik moest wel dagelijks in Assen op pad om te controleren of er op de aangegeven adressen echt GEEN hond aanwezig was.

Nou ja, je deed wat om er weer tussen te komen op de arbeidsmarkt en ik tekende bij het kruisje ;). Met het adres waar ‘k me de volgende week mocht melden in de zak fietste ik terug naar huis en ik hoorde bij thuiskomst de telefoon rinkelen. De jas nog aan, nam ik de telefoon op: een ander uitzendbureau, of ik zin had voor tenminste de duur van een zwangerschapsverlof als telefoniste bij de IB-groep (nu DUO) aan het werk te gaan.

Dat paste me een stuk beter ook omdat ik al de volgende dag zou kunnen beginnen maar vooral vanwege de toch iets langere duur van het werk. Het uitzendbureau met hun hondenbaantje zegde ik af en 3,5 jaar lang kon ‘k als beroep invullen: telefoniste.

 

 

2 thoughts on “terugblik

  1. Rob Alberts schreef:

    Leuk!
    De kans om bij jullie zelf te controleren of jullie een hond hebben ben je hierdoor wel misgelopen …

    Vrolijke groet,

  2. Willem schreef:

    Wat ik me afvraag is of de hondenbelasting nog een overblijfsel is van de belasting op gebruiksdieren. Zo’n 100 jaar geleden moest je voor trekdieren, dus ook de trekhonden, gebruikersbelasting betalen.
    Het zou wel de enige gebruiksdierenbelasting zijn die overgebleven is, terwijl trekhonden een tiental jaren na WO II bij wet verboden werden en de andere gebruiksdieren allemaal vervangen werden door iets gemotoriseerds.
    Om een bekende stripheld te parafraseren: “rare jongens die (belasting)ambtenaren”.

Geef een reactie

