Nog eens maar nu anders: Kiva

Al jaren leen ik geld uit via Kiva, ik blogde er vaker over, geld uitlenen in de vorm van microkrediet, rijk word je er niet van maar het geeft een fijn gevoel om mensen te kunnen helpen bij het opstarten of in stand houden van een eigen bedrijfje.
De lening-aanvragen voor een huwelijksfeest of kredieten om het huishoudgeld tot de volgende oogst te compenseren, die tegenwoordig ook via Kiva worden aangemeld, daar ben ik dan iets kritischer op.

Nu zag ik vorige week, geloof ‘k, voor het eerst dat er een Kiva-webshop bestaat waar veel van de Kiva-ondernemers hun spullen aan de man (vrouw mag ook maar deze discussie ga ik hier niet voeren) proberen te brengen.
Hoewel de organisatie bedoeld is om microkredieten te verstrekken aan kleine ondernemers die bij de grote banken geen aanvraag voor krediet hoeven in te dienen vanwege allerlei redenen, kan je nu diezelfde kleine ondernemer steunen door hun producten te kopen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Wat mij betreft een goed idee, ik heb gekeken en er zijn zulke leuke huisvlijt/kunststukjes bij.

Jammer dat wij niet meer aan kadootjes doen in december.

2 thoughts on “Nog eens maar nu anders: Kiva

  1. peggy-sue schreef:

    Oh wat een leuk initiatief van kiva. Ik heb de webshop nog niet ontdekt, zal er eens naar kijken.

  2. Willem schreef:

    Kredieten om het huishoudgeld te compenseren tot de volgende oogst lijkt natuurlijk wat vreemd, maar in wezen is het weinig anders dan de boerenleenbank en raiffeisenbank in de begintijd ook deden. Voor de doorsnee plattelander van boerenafkomst is dat geen vreemd fenomeen.
    Toegegeven, veeboeren en boeren met een gemengd bedrijf hadden nog regelmatig inkomsten uit hun melkgeld, maar boeren die uitsluitend hun inkomsten verkregen uit de akkerbouw hadden vaak veel baat bij zo’n overbruggingskrediet, al was het alleen maar om hun personeel te kunnen betalen.

Geef een reactie

