Zinloos ingrijpen of zinloos onderzoek

Hm, komt dat even goed uit!

Eerst wordt steen en been geklaagd over zorgkosten die de pan uitrijzen en zorgverzekeringspremies alsmaar fors verhoogd en nu komen onderzoekers met het bericht naar buiten dat er teveel zinloze behandelingen worden uitgevoerd. Van zo’n 1300 behandelingen is de meerwaarde niet aangetoond, volgens een onderzoek van de NFU. .

afbeelding-klanttevredenheidsonderzoek2Als men nu eens per direct stopt met ‘zinloze’ behandelingen, gaan de zorgkosten dan dalen? Of verlagen de verzekeringsmaatschappijen de premies? En wanneer is een behandeling zinloos?

Het voorbeeld dat er werd gegeven over een kijkoperatie of fysiotherapie bij knieklachten, zegt m.i. helemaal niets. Als maanden fysio niet hebben geholpen dan is een operatie misschien nodig. Ow nee, in het voorbeeld werd eerst de operatie genoemd terwijl de klacht misschien verholpen had kunnen worden door fysio.

Ik heb het niet aan den lijve ondervonden, Knieperzoon wel. Na maanden en ik bedoel daarmee bijna twee jáár kreupelen en steeds weer fysio werd hij eindelijk aan de knie geopereerd. Dankzij die twee jaar wachttijd en dat doorhobbelen met z’n kapotte knie, was de knie zodanig aan gort dat hij nooit meer zal kunnen voetballen en nog geregeld een zeer pijnlijke knie heeft. In zijn geval had er gewoon beter direct geopereerd kunnen worden. Was dat dan een zinloze ingreep geweest? Ik denk het niet.

Heel stiekem, denk ik, dat ditzelfde onderzoek de opmaat is naar een nog steviger verhoging van de verzekeringspremies. Nu al worden de premies fors verhoogd, volgend jaar zal het niet anders zijn, daar hoef ‘k geen zinloos onderzoek naar te doen.

En onze minister maar zeggen: ‘Ik kon toch niet weten, dat de premies zoveel omhoog gaan.’

 

 

 

3 thoughts on “Zinloos ingrijpen of zinloos onderzoek

  1. Willem schreef:

    Tja, dat onderzoek, ik hoorde er iets over in het 8-uur journaal en vroeg me ook af of dit een opmaat voor Schippers ging worden om het basispakket uit te kleden.
    Maar wat ik in het geval van je zoon niet begrijp is dat de fysiotherapeut bijna twee jaar lang doormodderde. Hij/zij had na hooguit een tiental behandelingen toch moeten weten dat er geen, of nauwelijks vooruitgang geboekt werd.
    Een jaar of zes geleden ben ik bij de fysio terecht gekomen voor schouderklachten, maar na 4 behandelingen werd ik door hem verwezen naar een bottendokter, omdat hij nooit kon bereiken wat voor die arts relatief gemakkelijk was. Na een paar niet al te plezierige injecties ben ik al weer zes jaar klachtenvrij.
    Als goeie Drent zeg ik maar: ’t kun minder

  2. ecosjop schreef:

    Dat heeft inderdaad wel heel lang geduurd! Balen dat ie er nu ook nog steeds last van heeft. Dat zou toch anders moeten kunnen, dat zorgsysteem!

  3. Amandjuh88 schreef:

    Zelf lange tijd ( jaren) bij de fysio gelopen voor bekkenpijn. Als ik zelf niet om een doorverwijzing had gevraagd, en had geregeld want ik kreeg deze niet! Had ik daar nog gelopen. Er bleek een giga cyste te zitten in mijn eierstok die de pijn veroorzaakte en die dus operatief verwijderd moest worden. Nu 2 maanden na de operatie nog steeds pijn vrij.

    In overleg met mijn huisarts word deze fysio wel opgeroepen bij het medisch tucht college. Want dit kan natuurlijk niet. Wat als de cyste geknapt was? Of gaan draaien? De cyste was zelfs op mijn onderbuik duidelijk te voelen… echt een medische misser!

Geef een reactie

