Glutenvrij: ik heb twijfels

‘Wij verkopen glutenvrije snacks’ las ‘k onlangs bij de snackbar.
Hmmmm, ik zag er maar twee frituurbakken, één voor de patat, de ander voor de snacks.

‘Glutenvrije woksaus’ daarmee werd gepronkt bij het wokbuffet waar ‘k vorige week at. De wokpannen werden tussendoor alleen even afgespoeld.

Voor degene die glutenvrij moet eten vanwege coeliakie zal het een domper zijn, ik kan me namelijk voorstellen dat zelfs het kleinste gluutje dagenlange  ellende veroorzaakt.

Fijn dat er glutenvrije snacks worden aangeboden maar het zal niet helpen als deze precies naast de eierbal of kroket in de vitrine liggen en de snackbarmedewerker (leuk woord voor galgje) beide snacks in één hand houdt om ze vervolgens in hetzelfde vet te frituren. Of de wokpan die niet goed schoongeschrobt voor een volgende klant wordt gebruikt.

logo1

Dan kunnen de bedoelingen nog zo goed zijn om alle klanten, ook dieetklanten te bedienen, maar soms is het niet alleen een kwestie van suikervrije, glutenvrije of zoutarme produkten. Soms is er gewoon meer nodig als je een dieet volgt.

 

 

 

 

5 thoughts on “Glutenvrij: ik heb twijfels

  1. Rob Alberts schreef:

    Ik heb hier geen verstand van.
    Maar ik geloof jou direct dat veel horecamedewerkers er ook te weinig verstand van hebben.

    Vriendelijke groet,

  2. Meergeldminderstress schreef:

    Vervelend is dat inderdaad, voor de echte Coeliakie-patiënten. Ik gok ook dat die hier geen gebruik van kunnen maken.

  3. Willem schreef:

    Een heel basale vraag mijnerzijds: Is de naam coeliaki Grieks of heeft het een andere oorsprong.
    In het geval dat het Grieks is zal het uitgesproken moeten worden als ‘seuliaki’. Zo niet, dan zal het ‘koeliaki’ zijn. Wie weet er iets meer van.
    Dat het een ziekte is die wat onaangenaams doet met je spijsvertering en met name met je dunne darm is mij bekend. Heb enige tijd gewerkt met iemand die aan deze ziekte leed, maar hij wist ook de juiste uitspraak niet.

Geef een reactie

