Ziekte: een straf of afstraffen

Alsof ziekte al niet beroerd genoeg is, bestaat er in sommige CAO’s ( ook de schildersCAO ) ook nog eens zoiets als wachtdagen. Dat houdt in dat iemand die zich ziek meldt de eerste of soms zelfs de eerste 2 dagen niet betaald krijgt.

Niet dat ik me erdoor laat weerhouden om me ziek te melden maar het zou, dat was tenminste de gedachtengang erachter, mensen afschrikken om zich voor “een dwarszittende scheet” al te vaak ziek te melden.

Volgens de CNV is gebleken dat deze straf op een ziekmelding niet werkt, ervaringen in de schoonmaakbranche, waar vorig jaar deze wachtdagen zijn afgeschaft, laten zien dat het ziekteverzuim niet hoger is geworden nu de CAO is gewijzigd en daarom is tijd om deze regeling definitief te schrappen.

default

Dat lijkt me wel, er bestaat in veel CAO’s ook al zoiets als een verlaging  naar 95 of zelfs 90 van het normale salaris (en in het tweede jaar ziekte wordt het salaris nog verder gekort)

Je zal maar wekelijkse migraine-aanvallen hebben, kan je beter direct parttime gaan werken dat scheelt in ieder geval op de algemene heffingskorting.

 

3 thoughts on “Ziekte: een straf of afstraffen

  1. Willem schreef:

    Toen ik in 1966 begon met betaald werk was het nog zo dat in de meeste cao’s nog gold dat de eerste twee ziektedagen voor eigen rekening was. Dat noemde men carens(a)dagen. Ik kwam bij een werkgever terecht die geen landelijke cao had, maar een bedrijfs-cao en daarin waren de carensdagen afgeschaft. Bij mijn weten was dat vanaf begin jaren ’70 al vrij algemeen. Juist om de reden die je ook al noemt; het had nauwelijks effect op het ziekteverzuim en gaf wel veel administratieve rompslomp.Het verbaast me dus nogal dat heden ten dage, 50 jaar nadat ik voor geld begon te werken, deze bepaling nog in bepaalde cao’s opgenomen is en ik ben inmiddels al ruim 7 jaar gepensioneerd.

  2. Lege Zakken Vrouw schreef:

    Een week ziek zijn, geeft man 1/3 minder maandsalaris. Twee dagen zijn voor eigen rekening en salaris over rest van de dagen wordt 70%. Is erg lastig wanneer dit gebeurt.

  3. kliefje schreef:

    Poeh. Raar zeg! Gelukkig zelf nog nooit mee te maken gehad…

Geef een reactie

