’n Familietrekje?

Ik heb wel eens geblogd over oma zaliger. Het mensch heeft, denk ik, haar leven lang geen zakdoek gekocht, zij vond de zakdoeken op straat.
Tot grote schaamte van alle 5 haar dochters vond zij overal door anderen verloren zakdoeken, zij pakte het gevonden zakdoekje op en stak het goed ingevouwen in een schone ( al eerder gevonden 😉 ) zakdoek in haar jaszak.
‘Die kan gewassen worden’ was haar repliek als één van de dochters er iets van zei.

Ik moest hier gisteren aan denken toen ‘k een stuk zwerfvuil opraapte, in mijn eigen kliko dumpte en daarna het handschoentje, zo’n rubber tuingeval, binnenste buiten in m’n jaszak stak.

images
‘k Heb wel zo’n vuilgrijper maar daarmee ga ‘k niet dagelijks op pad en natuurlijk kan ‘k bij de benzinepomp of bij een huishoudzaak van die plastic handschoentjes meenemen of kopen maar eigenlijk gaat me dat precies net te ver.

Meer plastic gebruiken om vuil op te ruimen? Volgens mij schiet het dan een beetje het doel voorbij!

6 thoughts on “’n Familietrekje?

  1. Mathilde Maijer schreef:

    Ja dat lijkt op mijn verzuchting dat ik alleen nog plastic zakken koop om plastiv afval in weg te brengen. Mijn oma heeft eens een gebreide onderbroeken van haar vader uitgehaald en er een jurkje voor haar lieve dochtertje, mijn moeder dus, van gebreid. Ach, gewassen is schoon, maar toch……

    • Wilma schreef:

      Plastic zakken kopen voor het plasticafval? Dat stop ik in de plastic broodzak. Je maakt toch wel een grapje he Mathilde?
      @kniepertie: het klinkt erg goor maar het is wel waar, schoon gewassen is schoon gewassen 😀 (ieuw)

      • Mathilde Maijer schreef:

        hoi Wilma, helaas bijna geen grapje. Ik heb nog een paar oude plastic zakken van voor de grote ban, maar als die op zijn komen er in mijn huis geen plastc zakken meer binnen om het plastic afval in te verzamelen. Op aanraden van een andere lezer bewaar ik nu heel netjes wcpapierverpakkingen, maar ook die zijn te klein. Broodzakken gebruik ik ook om plastic te verzamelen, maar zijn ook zo klein. Mijn brood komt meestal in papier. Mijn huishouden is groot, het plastic afval is veel, vervelend genoeg. vandaar mijn verzuchting.

  2. Wij hadden vroeger washandjes van een oude duster van mijn vader 🙂
    Ik heb een oude plastic zak achter in de auto liggen en oude tuinhandschoenen. Die zak schud ik leeg (mits er geen kleverige restanten in de blikjes zitten…) in de kliko.

  3. Nicole Orriens schreef:

    Ik heb genoten van het verhaal van je oma! Een bijzondere vrouw denk ik. Vooral haar repliek: ‘Dat kan gewassen worden!’

  4. vlierbloesem schreef:

    Als ik een zakdoek vind een stoffen was ik he mook uit en gebruik ik hem weer, ik heb ook een paar handschoenen gevonden. Vervolgens op een paaltje gelegd en een week later lagen ze er nog. Toen meegenomen op de plaatselijke plaats facebooksite gezet en toen het nog niet werd opgehaald heb ik ze gewassen en de roze smartphone handschoenen aan mijn dochter gegeven.

Geef een reactie

