Over het derde ding bij het menu

Nog even over dat ‘weekmenu’ van mij, de oplettende lezer zou zomaar kunnen denken dat we zo’n maaltijd alleen groenten eten of alleen maar pasta. Da’s niet. Wel kan het zomaar zijn dat ik van de bloemkool een hartige taart maak en van de rijst een risotto met groente erdoor gemengd.

Ingeval ik wel de geijkte hollandsche maaltijd op tafel zet (aardappelen, groente en zo’n derde ding) dan hoef ik maar in de vriezer te duiken om een burger of een bal op tafel te toveren.

Dat is het voordeel van een ruime voorraad, niet alleen in de voorraadkast maar ook in de vriezer. Al sinds jaar en dag namelijk bestel ik bijna al het vlees bij SchotseHooglanders van runderen die gegarandeerd antibiotica-vrij opgroeien, in de provincie grazen en dus niet grootgebracht zijn met gentechmais of soja. Het vlees wordt per 3 kilo gesorteerd verpakt, binnen 24 uur geleverd en dankzij het zgn. ‘droogijs’ is het bij aankomst nog steeds diepgevroren.

images

Voor het geval je nu denkt in een advertorial terecht te zijn gekomen: Nee, ik vertel dit alleen maar omdat ik een heel tevreden klant ben van Jelwin en Ymkje.

 

 

 

 

8 thoughts on “Over het derde ding bij het menu

  1. betjesonnetje schreef:

    Helaas voor Jelwyn en Ymkje, eet ik geen vlees. Zou ik het wel doen, dan werd ik ook klant bij hun. Zoals het is, schaft in huize Betje de pot peulvruchten. Peulvruchten, peulvruchten, peulvruchten. Altijd maar peulvruchten, al tientallen jaren. Maar wie schetst mijn verbazing? Peulvruchten mogen nu ook van het voedingscentrum. Ze worden zelfs aanbevolen. Eenmaal per week – we gaan natuurlijk niet overdrijven 😉

  2. Fiene schreef:

    Krijg je het vlees ingevroren, bij Schotse hooglanders? En vries je het dan bereid weer in?

    • kniepertie schreef:

      Het vlees wordt diepgevroren geleverd en gaat zo de vriezer in iedere ochtend, als er tenminste vlees op t menu staat laat ik het in de koelkast ontdooien. Gegarandeerd vers ontdooit vlees bij het avondeten 😊

      • Fiene schreef:

        Ik bedoel eigenlijk dat als je het bevroren krijgt, je het ontdooit voor een gerecht (bijv gehakt in de pastasaus) en dan de (overtollige) pastasaus, of je die weer invriest. Ik wil er wel een keertje bestellen.

      • kniepertie schreef:

        Ja hoor, ik maak morgen bijv. goulash en da’s net zo’n soort gerecht als bonensoep, je hebt altijd te veel en dus gaat het restant geportioneerd weer in de vriezer

  3. kliefje schreef:

    Ik ga even googelen 🙂

  4. Dat klinkt interessant zeg! Ik ga die site eens even bezoeken. Het idee van vlees zonder antibiotica spreekt me aan.

  5. ecosjop schreef:

    Wij leven zo veel mogelijk zerowaste en gaan met onze bakjes naar de slager. Helaas is dit allemaal in plastic verpakt, verder vind ik het wel een goed initiatief.

Geef een reactie

