Vergelijk

Voor de grap verdiepte ‘k me vandaag in de site van het Nibud.’k Kijk er wel vaker maar vandaag vroeg ‘k me af wat het budget voor voeding ten Knieperhuize zou ‘moeten’ zijn volgens het Instituut.Volgens de berekening zou een bedrag van € 12,87 per dag voldoende zijn.

images

Als ‘k mijn huishoudboekje bekijk, dan klopt dat bedrag heel behoorlijk. Uh, het bedrag wat ik uitgeef aan voedingsmiddelen, ‘k heb niet gerekend of het bedrag van het Nibud klopte, dat heb ‘k gemakshalve maar voor waar aangenomen 😉

Natuurlijk is het leuk om volgens de boekjes te werken maar dat de uitgaven voor voeding zo keurig in de pas liepen maakte me nieuwsgierig naar het gemiddelde bestedingspatroon, ook weer volgens het Nibud, voor bijvoorbeeld zaken als toiletpapier, zeep, wasmiddel e.d.  Jammer genoeg kon ik daar geen staatjes van vinden.

Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ‘k zelf die gegevens ook niet zo 1 2 3 paraat heb, ‘k kan m’n excelletje er wel op naslaan maar het was leuk geweest als er daarover ook wat vergelijkingsmateriaal op de site had gestaan.

 

 

6 thoughts on “Vergelijk

  1. Lot schreef:

    Toevallig moet ik daar morgen ook eens naar kijken, niet voor mezelf maar voor een gezin dat hulp heeft gevraagd en volgens mij geen idee hebben hoe ze een huishouden moeten runnen.
    Soms gaan ze wel 4-5x per dag naar supermarkt of drogist en soms zelfs 2 keer in een half uur en geven zo erg veel daaraan uit.

  2. plattelandsmeisje schreef:

    Ik vind het Nibud meestal vrij royaal met hun aanbevelingen.

  3. Min of meer schreef:

    Ik vind de door t nibud genoemde bedragen vrij fors. Wij kopen veel biologisch en geven minder uit dan aanbevolen.

  4. Ik vraag me dat ook altijd af, waar die bedragen precies op gebaseerd zijn. Wij hebben het behoorlijk goed, maar geven toch vaak minder uit dan er staat. En ook wij kopen veel biologisch.

    • Willem schreef:

      Gebaseerd op een gemiddelde en het idiote is dat vrijwel niemand voldoet aan ‘het gemiddelde’. Ongeacht welk gemiddelde je neemt.
      Neem van 10 mensen de gemiddelde lengte en het is waarschijnlijk dat niemand de gemiddelde lengte heeft. Idem voor het gewicht, leeftijd, …. .
      Probleem van de cijfers voor voeding is dat die ook (aangepast voor de leeftijdsgroep) naar beneden) gehanteerd worden in woon- en zorgcentra. Het is niet voor niks dat daar zoveel geklaagd wordt over de kwaliteit van de maaltijd.
      Werkte zelf, nu ruim 50 jaar geleden, in de keuken van een zorginstelling en weet nog goed met welke ‘normen’ wij rekening moesten houden bij de inkoop. Bij een kleine instelling leidde dat consequent tot tekorten en dus overschrijding van je budget. Had je een grote instelling, dan was je marge automatisch beter

  5. moneysavingz schreef:

    Mijn gemiddelde besteding per dag ligt iets lager. Pakt alleen maar voordelig uit voor mij in dit geval. 🙂

Geef een reactie

