Andijviestamp maar dan anders

Twee kookboeken die ‘k in een lang verleden tijd kocht waren ‘Eten van moeder Aarde’ en ‘Recepten van moeder Aarde’. Ik werkte destijds in een boekhandel/huishoudspeciaalzaak en streefde een vegetarische leefstijl na. Dat was nog vrij lastig want m’n moeder was niet te overtuigen van het nut. Zij was helemaal van het: “vlees, mevrouw, u weet toch?? wel waarom”. Bovendien, met een vader die melkveehouder was, was het not done dat één van de kinderen geen vlees bliefde.
kook
Eén van de eerste recepten die ‘k, een jaar of twee later en pas op kamers wonend, uitprobeerde was ‘Andijvie met rijst’
Ik was nooit zo gecharmeerd van de andijvie, zoals m’n moeder dat kookte (met een maïzenapapje) maar bijvoorbeeld een andijviestamppot daarvoor kon je me wakker maken.
En als beginnend kokkie kwam een gemakkelijk en goedkoop, vegetarisch recept natuurlijk prima van pas.
Wat gebruik je ervoor:
1 struik andijvie
1 kop rijst
1/2 kop geraspte kaas (of in kleine blokjes)
2 uien
knoflook naar smaak
beetje olie
tamari of shoyu (maar gewone sojasaus kan natuurlijk ook)
Was de andijvie en snijd ze in reepjes, snipper de uien en knoflook en kook de rijst zoals je gewend bent.
Fruit in een braadpan of wok ui en knoflook in de olie tot de uien glazig zien. Voeg andijvie en toe en laat de groente slinken. Roer de rijst en kaas erdoor en breng op smaak met tamari.
Laat alles goed warm worden en eet smakelijk.
Ook nu maak ‘k het gerecht nog af en toe, gewoon omdat ’t zo heerlijk simpel is.
3 thoughts on “Andijviestamp maar dan anders

  1. Rob Alberts schreef:

    Dank voor dit recept.

    Smakelijke groet,

  2. Mathilde Maijer schreef:

    Die kookboeken heb ik ook gehad. Ik heb ze weggedaan, vond de recepten heerlijk ouderwets. Raar, destijds vond ik ze heerlijk modern. Ik heb er in mijn studententijd veel uit gekookt. Maar heb nu een andere kookstijl gevonden.

  3. Marie schreef:

    Ha bekende boeken!😀

Geef een reactie

