weggooien is zonde

Ik hou er niet van etenswaren weg te gooien, dat het maar eens weer gezegd is. En toch? komt het heel geregeld voor.

Vorige week kocht ‘k twee paprika’s en vanochtend gebruikte ik van de ene paprika nog de helft terwijl de ander tot derrie vergaan in de koelkast lag. Nou kan je zeggen dat ik dan met de verkeerde, lees gezondste, paprika ben begonnen ( ik snipper dagelijks een handje vol blokjes door de salade ) maar ik heb helaas geen helderziende blik 😉 en ik vermoed dat het rottingsproces al gaande was voor ‘k deze paprika in huis haalde.

Maar ook, tja ik stond immers toch de koelkast te inspecteren vanwege die paprika, kwam ‘k nog eens twee ingedroogde champignons tegen, en niet gewoon alleen maar gedroogd er zaten schimmels op. Da’s dubbelop schimmel en dat kook ik er niet af dus ook die verdwenen in de groene bak.

Vanavond spande de kroon; ik wilde risotto eten en ik heb de gewoonte om rijst en pasta afgewogen te koken vanwege al te overvloedige restjes toen er tegelijk met de rijst een uitgedroogde orekruiper uit het pak kwam. De rijst had z’n drogende werk goed gedaan, zeg maar! Maar risotto met orekruipers, nee bedankt.

th

Het restant van het pak rijst, gelukkig geen 200 gram meer, verdween ook in de kliko en zo gooide ik in twee dagen toch weer teveel etenswaren weg.

 

 

 

 

 

3 thoughts on “weggooien is zonde

  1. Rob Alberts schreef:

    Alle eetbare en/of niet eetbare restanten verdwijnen in mijn tuin. Of de voorbijkomende dieren of de planten leven van deze verteerbare resten.

    Duurzame groet,

  2. liesbet schreef:

    Hier wordt er uitzonderlijk iets van voeding weggegooid maar dat gebeurt echt zelden omdat ik altijd heel goed de voedingsmiddelen controleer op versheid, vervaldatum en ervoor zorg dat ze opgebruikt zijn vooraleer ze kapot gaan.
    Als ik toch eens groenten of voeding heb die ik niet tijdig zou kunnen opgebruiken, steek ik die in de diepvriezer voor later gebruik.
    Voeding weggooien vind ik zonde en het kan voorkomen worden.

  3. izerina schreef:

    Een hond is zo makkelijk voor de restjes.

Geef een reactie

