’n Dwerg met reuzengeur

Ik heb het misschien al vaker aangegeven maar ‘k zweer erbij: dwergkweetjes. Misschien ken je ze wel, die struiken in stadsparken en plantsoenen waar precies omstreeks nu van die groene nep-appeltjes aan de takken zitten. Ja ze zitten idd nogal vast en de struiken stekelen ook nog eens maar van zodra ‘k de eerste kweetjes zie, pluk ‘k ze want ik ben een echte fan van dwergkweetjes.

In ’t begin nog niet zo maar van dat ze beginnen te rimpelen komt er van deze vruchten een heerlijke geur af en da’s zoveel fijner dan al die gefabriekte geurtjes waar de reclames ons onder willen bedwelmen.

Meestal zet ‘k een vaas met dwergkwee-appeltjes in de kamer, ergens in een hoekje waar ’t niet echt opvalt en ook in ’t toilet is een dit een heerlijke geurverfrisser.

00518.jpg

En mocht je nou heel erg veel van die kweetjes tegenkomen, je kan er ook jam of gelei van maken. Denk er dan aan dat het knoeterharde vruchten zijn die niet gemakkelijk tot moes koken, dus zo’n kooksessie van minstens 2 tot 3 uur moet je goed inplannen

 

5 thoughts on “’n Dwerg met reuzengeur

  1. Rob Alberts schreef:

    Ik kom ze bijna niet meer tegen. Maar van vroeger herinner ik mij dat de plantsoenen ermee vol stonden.

    Zonnige groet,

  2. VeggieMo schreef:

    Ik ben ook zo gek op die geur 🙂 Ik heb hier nog geen kweepeerstruikjrs gezien of geroken. Wel een idee om zo’n struik in mijn tuin te zetten.

    • Willem schreef:

      Wat houdt je tegen om een stek te nemen en die, na beworteling, uit te planten in de tuin. Mijn ervaring is dat de stekjes van jong hout vrij gemakkelijk wortelen. Al zul je in deze tijd van het jaar wel moeten ‘overwinteren’ met de stekken.

  3. Consuminderen schreef:

    Er gaat niets boven de ssnelkookpan.

  4. Willem schreef:

    Niet alleen de dwergkweepeertjes (Chaenomeles japonica) ruiken lekker als ze rijpen, maar ook de vruchten van de grotere broer, of zus, -’t is maar hoe je het benadert- de kweeappel (Cydonia oblonga) hebben datzelfde aroma. Bovendien bevatten de vruchten veel pectine; een buitenkansje dus voor mensen die fruit inmaken, etc.
    Uit ervaring weet ik dat de steenharde vruchten een lange kooktijd nodig hebben. Een scherp mes om de vruchten in kleine stukjes te ‘hakken’ is hard nodig. Je hebt dan het relatieve voordeel dat je kooktijd ongeveer halveert, maar in minder dan een uur red je het ook dan niet. Zorgvuldig plannen dus, of de kweetjes vergeten en een handje vol sleedoornvruchten meekoken. Die bevatten ook veel pectine.

Geef een reactie

