Indian summer

Mij zal je niet horen, ik geniet volop van deze, in goed nederlands, ollewievenzomer. Ik heb er wel een opmerking over. ‘k Heb m’n bedenkingen bij die verschrikkelijk beroerd gevonden nederlandse term, kunnen we dat woord niet ombouwen naar iets van ‘Indian Summer’ ofzo.

Zeg zelluf, dat klinkt toch veel mooier dan de nederlandse benaming.

2016-08-15 12.45.11.jpg

 

Wat mij betreft duurt deze nazomer nog een paar weken, ik heb al vaker aangegeven niks te hebben met zo’n grijze, druilerige herfst waarin je moet zoeken naar een sprankje kleur.

 

 

 

5 thoughts on “Indian summer

  1. betjesonnetje schreef:

    Wat mij betreft mag het begrip’oudewijvenzomer’ blijven. Dit gaat terug naar pre-christelijke tijden toen er voor ouderen en vrouwen meer respect was dan nu.

    • Willem schreef:

      Jouw reactie intrigeerde mij en heb dus even gegoogled op ‘oudewijvenzomer’. .
      Een heel verhaal op Wikipedia, maar in de volgende (gekopieerde) alinea wordt het aardig verwoord: “In het Nederlands spreken we van oudewijvenzomer naar het voorbeeld van het Duitse Altweibersommer. Oorspronkelijk komt het begrip uit de Noordse of Germaanse mythologie, waarin noodlotsgodinnen wevend of spinnend werden voorgesteld. Het spinnen van deze lotsgodinnen beeldde het spinnen van de menselijke levensdraden uit. De term oudewijven kan ook terug worden gevoerd op een vrouwelijke watergeest met lange witte haren. Later kreeg het betrekking op oude breiende vrouwen en veldspinnen die bij rustig nazomerweer lange draden spinnen.”

      In mij heb je nu een medestander voor behoud van “oudewijvenzomer”

      • betjesonnetje schreef:

        Prachtige beelden, stuk voor stuk. Dank je voor het opzoeken en voor de waardering.

        Dat ‘oud wijf’ in de huidige cultuur een belediging is, zegt m.i. vooral iets over de cultuur.

        Hoe dan ook, vannacht draait de wind, en dan is de indianenzomer weer voorbij.

  2. Lot schreef:

    Ik ben ook zo’n oud wijf en geniet op dit moment best wel van het weer. Nog niet alle zomerjurken waren gedragen de afgelopen 2 maanden. En het voordeel van dit jaargetijde is ook dat het wat sneller afkoelt en het niet zo heet boven is. Vandaag 23 ipv 28 in de slaapkamer.
    Ik kan er ook redelijk goed tegen de warmte gelukkig, kan me aanpassen en heb dan voldoende energie om alles in lager tempo te doen.
    Morgen nog een heerlijke dag en als er dan regen komt lopen de tonnen ook weer lekker vol morgenavond.

  3. Nicole Orriëns schreef:

    Ik kende de nederlandse term niet. Die klinkt inderdaad niet zo charmant…

Geef een reactie

