In de koelkast: Wel of niet

Onontbeerlijk, zeker in de zomer, vind ik een koelkast. Er zullen vast mensen zat zijn die het niet met me eens zijn maar ik wil niet zonder. Sterker, we hebben er zelfs twee en ze staan ook beide aangesloten.

Er zijn voedingsmiddelen die niet opknappen van het liggen in koelkast en toch bezondig ik mij er ook aan door sommige van die artikelen juist WEL in de koelkast te leggen.

Hieronder een rijtje:

  • Tomaten:  die verdwijnen ten Knieperhuize altijd in de koelkast, net als komkommer. Vooral als het heel warm is vind ik ijskoude tomaten of een stuk koude komkommer heerlijk om zo te snoepen.
  • Basilicum: in de super liggen de blaadjes meestal in wel de koeling maar echt lekker worden ze er niet van, ik koop de basilicum ook meestal per plant.
  • Aardappelen: en dan bedoel ‘k de ongekookte soort.
  • Olie: de meeste olie wordt vlokkerig in de koeling, dat kan geen kwaad maar is wel volslagen onnodig, idd, voor degene die tussen de regels door leest, ik bewaar alle soorten olie, ja ook de motorolie 😉 gewoon in de kast.
  • Uien: tja, behalve het overgeschoten halve uitje, bewaar ik ook de bosuitjes in de koelkast. Dus de verse ui wel, gedroogde ui niet!
  • Avocado: da’s een lastige want hoe bewaar je avocado’s wel goed, eigenlijk zou je avocado’s rijp moeten kopen en dezelfde dag of uiterlijk de volgende dag verwerken.
  • Brood: brood droogt uit in de koelkast, invriezen en per portie (sneetje) ontdooien daarentegen gaat prima.
  • Honing: honing kristalliseert als het te koud wordt bewaard, gewoon in een keukenkastje gaat prima en mocht er in je potje honing toch allemaal suikerkristallen zitten dan maak je de honing weer vloeibaar door de pot in een pannetje heet water te zetten en proberen de honing steeds om te roeren, ook een magnetron wil wel eens een goede dienst bewijzen.
  • Knoflook: het schijnt dat knoflook in de koelkast heel gemakkelijk ‘kiemt’ of schimmelt en geen van beide is bevorderlijk voor de smaak 😉
  • Rode wijn: niet in de koelkast bewaren, rode wijn is het lekkerst bij een temperatuur van ongeveer 17/18graden.

index

 

3 thoughts on “In de koelkast: Wel of niet

  1. izerina schreef:

    Had ik maar een huis met een kelder.

  2. VeggieMo schreef:

    Knoflook en komkommer in de groentela gaat prima. Rijpe avocado’s gaan ook in de groentela van de koelkast. Tomaten niet, die liggen gewoon in een schaal op tafel. Ik houd niet van koude tomaten. Ook niet van koud water of ijsjes.
    Ik bewaar uien, aardappelen, zoete aardappelen, appels in de garage.

  3. Lot schreef:

    Bananen bewaar ik ook in de koelkast dat gaat prima. De schil wordt wel wat grijzig/bruin maar de inhoud is prima. s-avonds haal ik er een uit voor de volgende dag.

Geef een reactie

