Boven het hoofd gegroeid

Het zal wel niet, eigengekweekte bananen te kunnen eten, niet in het nederlandse klimaat maar de planten zelf doen het des te beter!

Toen ik in het voorjaar de gekregen potten moest vullen, zag ‘k bij het tuincentrum bananenplantjes. Of, dat zeg ik niet goed, bij de tuinafdeling van de bouwmarkt zag ik één bananenplant, een grote plant en toen we later in de week naar het tuincentrum gingen kwam ik daar de kleinere versie tegen.

Die kleine plantjes werden het dus, de prijs was een stuk interessanter, voor het geld van die ene grote plant had ‘k bij het tuincentrum wel drie stuks. Gedachtig ons klimaat verwachtte ik geen wonderen en dus werden de 3 plantjes gezellig gezamenlijk in één pot geplant. Dat precies dat een ‘grote’ fout was, bleek al gauw en in juni nog groeven we de bananenplanten uit en gaven ze ieder hun eigen plantenpot.

Inmiddels zijn de planten groter dan ik, dat kan natuurlijk gauw met mijn 1.62 😉 zo’n groeispurt had ik niet verwacht, maar waar ‘k al helemaal geen rekening mee heb gehouden

20160831_191642-1

Dat ‘k volgend jaar een bananenplantage kan beginnen, hellup!

4 thoughts on “Boven het hoofd gegroeid

  1. Rob Alberts schreef:

    Ik kom graag helpen met het bananen oogsten.

    Zonnige groet,

  2. betjesonnetje schreef:

    LOL Leuk stukje weer, Kniepertje.

  3. Willem schreef:

    Er is een bananenras dat winterhard is tot een graad of 10 vorst. In de volle grond op een beschutte plaats planten en ’s winters afdekken met stro of bladeren. De plant zal dan misschien bovengronds afvriezen, maar zal in het voorjaar weer uitlopen en in recordtijd weer een hoogte van 2 m of meer bereiken. Ik heb me laten vertellen dat de plant kan gaan bloeien en dus vruchten kan vormen, maar bewijs ervoor heb ik, buiten de kas, nog niet gezien. Wel heb ik op Kreta bananen ‘in het wild’ zien groeien die vrucht droegen. Maar ik wil een Kretenze winter niet vergelijken met een winter in Stad.

Geef een reactie

