Noodpakket

Onlangs gaf de Duitse regering een voorzetje.

Het zou goed zijn als de burger een minimale noodvoorraad voor 10 dagen aan zou leggen.

Het idee is vast goedbedoeld, een beetje contant geld, een paar waxinelichtjes, her en der een paar ‘verschillende soorten, ook dat’ batterijen, een zaklamp, verband- en verzorgingsmiddelen, lucifers (liefst in waterdichte verpakking), een voorraadje flessenwater.
En als we dan toch bezig zijn: reservesleutels, een paar warmhouddekens, is dat niet waar een deken voor bedoeld is?, reservekopieën van identiteitspapieren, een eerstehulpkit en voorgeschreven medicijnen, een gasbrander met gas en kousjes en niet onbelangrijk houdbare voedingsmiddelen.

Ik snap de idee van een ‘noodpakket’ maar ‘k ben een beetje sceptisch over de uitvoering. Hoe in hemelsnaam verzint iemand het om een waarschuwingsfluitje in een noodpakket te willen doen. Als je huis instort, kan je echt dat fluitje niet meer terugvinden en ook de warmhouddekens hangen natuurlijk niet aan de kapstok, om maar niet te speken over de reservesleutels die voor het grijpen liggen 😉
En wat denk je van medicijnen op voorschrift, tabletten, die zullen nog wel gaan, die blijven heus wel een maandje langer dan de expiratiedatum werken, maar hoe doe je dat met insuline wat toch in de koelkast bewaard moet blijven.

 

3-noodpakket_432x144

En: hoe houd je voedingsmiddelen zo lang goed, voor de pleuris uitbreekt is de houdbaarheidsdatum van je blik bonen al lang verstreken en je flesje water is ook niet meer zo fris als toen je het pas kocht.

Of denkt men voor het gemak: als er daadwerkelijk een ramp gebeurt dan zijn die bonen heus nog wel eetbaar. Honger maakt immers zelfs rauwe bonen zoet of ‘nood breekt wet’

11 thoughts on “Noodpakket

  1. betjesonnetje schreef:

    Ik ben al lang van plan om eens een paar flinke potten water te wecken. Niet voor als de pleuris uitbreekt, maar meer voor als de waterleiding een stuk verderop is doorgehapt door een hapmachine en je niet weet hoe lang het gaat duren voor ze hem gerepareerd hebben, of als het ineens keihard gaat vriezen, zoals een paar jaar geleden, en de waterleiding bevriest, en geen loodgieter te krijgen want die zitten tut hun neus in het werk. Dit heb ik al meegemaakt, dit kan echt gebeuren.

    En mocht het niet gebeuren? Dat water blijft wel goed, en anders weck ik over een paar jaar maar weer eens een verse voorraad.

    En nu het alleen nog even doen …

    Maar laat die waxinelichtjes en andere rommel maar zitten, dat wordt niks.

  2. VeggieMo schreef:

    Hier wel een voorraadje eten, kaarsen, waxinelichtjes, water, medicijne en nog zo wat spullen, geen fluitjes.
    Ik vind het gewoon een fijn gevoel dat als er ‘iets’ gebeurt dat we dan zulke dingen op voorraad hebben. Dat ‘iets’ hoeft geen terroristische aanval te zijn waar Duitsland op hint.
    Ziekte, stroomuitval, zwaar winterweer. Dan is het handig om wat extra’s in huis te hebben. En met mijn chronische vermoeidheid kan ik niet altijd boodschappen doen en is het fijn om uit de voorraad te winkelen. Die voorraad wordt grotendeels in de aanbieding gekocht. Levert meer geld op dan de rente van tegenwoordig 😉

  3. Lot schreef:

    Buiten water heb ik veel voorraad en ook de spullen die in het noodpakket staan. Maar wat als voor langere tijd de stroom uitvalt, zit ik met 10 vrieslades.
    Koken kan ik wel blijven doen, we hebben een fornuis op flessengas.

  4. izerina schreef:

    Ik heb wel een kleine noodvoorraad,die ik steeds ververs(voedsel en water)Toen een keer plotseling geen water uit de kraan kwam, was ik blij met mijn flessen.

  5. Nicole Orriëns schreef:

    Ik had dat dus ook. Een paar jaar geleden besloot ik ook zo’n pakket te maken. Maar het water was binnen no time over de datum evenals de rijst…

    • Lily schreef:

      Blijft alleen de vraag over of je die houdbaarheidsdatum op zaken als water (kunt het altijd even koken) en rijst maar ook pasta, koffie/thee, ongeopende potten jam, bloem, gedroogde kruiden, olie enz. wel zo serieus moet nemen oftewel zo strikt moet naleven. In sommige gevallen zal de kwaliteit (vooral van de smaak) minder kunnen worden, maar het is niet direct ongezond. In geval van nood of schaarste maakt het misschien allemaal niet zo erg uit dat het niet super vers meer is, als het er maar is.

      • VeggieMo schreef:

        Ivm evt eitjes van beestjes gooi ik pasta, rijst en bloem voor de zekerheid een etmaal in de vriezer. Peulvruchten bewaar ik in glazen potten of plastic bewaardozen.

  6. Lily schreef:

    Op het gevaar af nu te worden bestempeld als een echte ‘prepper’..ik heb wel het een en ander in huis. Niet voor het grote ‘einde der tijden’ of een wat minder definitieve catastrofe maar wel voor de kleinere rampen en ongemakken des levens.

    Toen ik het huis uit ging, belde mijn oma (intussen 96, WOII bewust meegemaakt) mij met het dringende advies de volgende maatregelen te nemen.
    Noodvoorraad: olie, boter, suiker, zout, rijst, peulvruchten. Voor mezelf heb ik daar gedroogde kruiden (gewoon de voorraad ruim op tijd aanvullen) en gedroogde pasta (want wij zijn geen rijst liefhebbers) aan toegevoegd en ook wat flessen water. De peulvruchten en pasta zijn namelijk gedroogde bruine / witte bonen en macaroni en die moet je wel ergens in weken natuurlijk.
    Praktische zaken: paar kaarsen en lucifers (zelf heb ik daar 2 knijpkatten aan toegevoegd), kopieën van waardepapieren en lijst met telefoonnummers op een vaste makkelijk te bereiken plaats voor handen hebben (ivm evacuatie) en (..nu de verrassing) een puzzelboekje met potlood (ellende duurt altijd lang en is ongelofelijk saai..).

    Of we er ooit iets aan zullen hebben, geen idee. Maar ach echt last heb ik er ook niet van, dus baat het niet dan schaadt het niet.

  7. Rob Alberts schreef:

    Ik laat het op zijn beloop ….

    Naieve groet,

  8. Villasappho schreef:

    Ach een paar flessen water in huis heeft mij toch al geholpen toen vorig jaar een leiding op knappen stond en de boel voor een halve dag werd afgesloten. Overigens een waxinelichtje houdt een auto warm voor een hele nacht. En een zaklamp op een strategische plaats kan altijd van pas komen. Maar zo’n pakket nee dank u.

  9. Meergeldminderstress schreef:

    Hier moet ik heel hard om lachen, je hebt helemaal gelijk. Ik heb geen noodpakket, ik ben niet zo goed in dit soort dingen. Ik geloof ook niet dat ik er aan ga beginnen, nu ik jouw relativerende stukje lees.

Geef een reactie

