Consuminderen: vroeger en nu ;)

Aan ’t begin van ’t salaris betaal ‘k allereerst mezelf uit! Door de spaarrekeningen te spekken. Dat deed ‘k als jong meisje al, dan ging al het verdiende geld naar de spaarrekening en mocht ‘k iets moeten of willen kopen dan moest ‘k het geld eerst weer overhevelen naar de lopende rekening. Destijds, in het predigitale tijdperk, dacht je dan wel drie keer na of de bewuste aanschaf wel de moeite en het geld waard was 😉 want je moest allereerst een overschrijvingskaart invullen en opsturen naar de giro, ongeveer een week later stond het geld op de lopende rekening en dan duurde het nog ongeveer een week voor je het afschrift in de bus had met daarop het nieuwe saldo van de lopende rekening.

In de meeste gevallen waren die 14 dagen genoeg om jezelf nog eens af te vragen: Heb ik dat rokje, die schoenen of dat etentje echt nodig om gelukkig te worden?

Sinds ‘k de app van triodos en asn geïnstalleerd heb op m’n slimme foon kan ‘k à la minute beschikken over extra geld (een groot deel van het spaargeld) en die reden van vroegâh om nog even over een aankoop na te denken, is dus een stuk minder geworden. Dat heeft voordelen ow ja zeker maar er zijn ook nadelen: als je niet oppast speel je zomaar leentjebuur bij je zelf.

2e70a7930e8773eaaa59ad2ac2d5804e

Het consumindermantra|

Heb ik het echt nodig….

Ga ik het gebruiken….

Kan het het me veroorloven….

Is het het geld waard….

Heb ik gecontroleerd of het elders goedkoper is….

moet maar weer eens afgestoft worden!

 

 

5 thoughts on “Consuminderen: vroeger en nu ;)

  1. spaarolifantje schreef:

    Je kan natuurlijk ook de app weer van je telefoon afhalen. Dan moet het weer op de iets ouderwetsere manier van thuis eerst inloggen op de website en dan overboeken…

  2. Ik kan ook bankieren via mijn smartphone maar ik kan me gelukkig goed beheersen en zit zelden aan mijn spaargeld.

  3. kruidigmeisje schreef:

    Je kan de app ook van je scherm afhalen. Dan moet je via een wat ingewikkelder menu bij de app van ASN komen, dat maakt de drempel ook al iets hoger. en dan op je scherm (wallpaper) je consumindermantra zetten, he

  4. Willem schreef:

    Grappig dat ‘consumindermantra’. Het merkwaardige ervan vind ik dat punt een en twee voor mij vaak de aanleiding is bij punt drie te denken “Heb ik het geld ervoor over” en als dat positief is komen de overige punten niet meer aan de orde.
    En wat de slimme telefoontjes betreft: sinds ik gepensioneerd ben speelt dat dwingelandje nauwelijks nog een rol in mijn leven en ik kan je verzekeren, het is uitermate rustig en ontspannen.

  5. ilona schreef:

    Ik heb geen smartphone dus bankier nog via de computer en dat vind ik ook teveel gedoe. En in België heeft triodos nog geen betaalrekeningen dus heb ik een groot deel van mijn spaargeld daar staan maar zie ik dat niet als ik inlog bij mijn andere bank. Dan lijk ik maar weinig spaargeld te hebben en haal ik er minder graag vanaf.
    Over dat afstoffen: Als k iets wil kopen denk ik ook na of ik er veel werk aan ga hebben. Bijvoorbeeld iets dat je moet afstoffen, dat je veel afwaswerk gaar opleveren(vb keukenmateriaal), dat een strijkklus wordt (vb kleding), … Als iets onderhouden te veel werk oplevert laat ik het ook gemakkelijk staan.

Geef een reactie

