Klimrente

Halverwege de jaren negentig lanceerde de Postgiro, de klimrente-rekening. Misschien ware er destijds meer banken die een soortgelijke spaarprogramma hadden, daweetiknie, onze betaalrekening liep bij de giro en we konden dus klimmen met rente… nou zoiets dus. Dat klinkt natuurlijk een stuk interessanter dan de tegenwoordig alsmaar dalende renten.

Die klimrenterekening, dat was een soort deposito zonder voorwaarden, behalve dat de rente hoger werd naarmate je het bedrag langer op de rekening liet staan. De eerste rekening die ‘k destijds opende was er eentje waar ‘k het eerste jaar 2.5 of 3 procent rente op kreeg en als ‘k het geld er tien jaar lang liet staan zou ‘k het tiende jaar de vorstelijke rente van 9% krijgen. Jawel, 9%.  Omdat indertijd de manlief naast een weekloon ook nog een vakantiebon verdiende, vakantiegeld + een uitkering ineens voor het niet doorbetalen van vrije dagen tijdens vakanties, stortte ‘k de eerste klimrenterekening vol, ‘k geloof zo’n 7000 gulden. Geld bijstorten op deze rekening mocht niet als je extra wilde sparen moest er een ‘nieuwe’ klimrenterekening geopend worden dus dat er direct zoveel mogelijk naar precies deze eerste ‘spaarrekening’ werd gestort, leek mij destijds heel zinvol. Met een beetje zuinigaan konden we de ‘onbetaalde’ vakantie wel doorkomen en mocht er alsnog geld terug moeten van deze rekening dan kon dat immers zonder mankeren, behalve dat het minstens een week duurde voor het op de lopende rekening stond, ja want niks digitaal, alles moest nog handgeschreven per lopende post(bode)

images

Een jaar later flikte ‘k hetzelfde kunstje nog eens maar toen was de eindrente al behoorlijk lager, ‘k geloof zo’n 6%.
In totaal 3 verschillende klimrenterekeningen heb ‘k gehad in drie achtereenvolgende jaren daarna heb ‘k er nooit meer over gehoord, het schijnt dat sns nog dergelijke rekening heeft voor maximaal 5 jaar,  het was waarschijnlijk voor de banken een te duur product.

6 thoughts on “Klimrente

  1. VeggieMo schreef:

    De Friesland Bank heeft ook dit soort spaarrekeningen gehad. Wij hebben er nooit een geopend. Wel deposito’s. Dan had je de eerste jaren een hogere rente dan bij die klimspaarrekeningen.
    Nu zelfs geen deposito’s meer. De rente is zo laag dat ik het risico van vastzetten niet wil nemen. Ik wil gemakkelijk n
    Bij mijn geld kunnen komen. We houden het economische nieuws goed bij. Hopelijk goed genoeg om bij een mogelijke bail in alles eraf te kunnen halen.

  2. Rob Alberts schreef:

    Nu lees ik vooral over betalen voor het parkeren van geld bij een bank …..

    Verbaasde groet,

  3. Willem schreef:

    Het heeft er nu alle schijn van dat de rente weer teruggekeerd is op de begane grond en aanstalten maakt om de keldertrap op te zoeken, teneinde die te kunnen afdalen.
    Maar het gaat goed met onze economie zegt onze premier met een brede lach.

  4. Villasappho schreef:

    Ik denk dat het daarnaast ook niet rendabel was voor mensen zonder spaarcentjes.

  5. mike whisky schreef:

    ik wilde nu op dat bericht reageren n.l ik had het hele huis gekocht met de vakantiebonnen met de toenmalige rente(11%) ik verdiende toen nog fors..en de teruggave van de belasting was ook met de bijstand (60%) l.v.loon! kon ik overleven want dat kon nooit worden teruggedraaid ..want de vakantie bonnen kon een keer per jaar verzilveren.maar die zette ik om in 5 jarige deposito,s tegen een rente van 9%! ik moest wel een baantje vinden want bij verzilvering kom er geld vrij en dat werd van de bijstand afgetrokken…in middels had ik weinig hypotheek schuld later kon ik die van mijn hooft rek. betalen en een baantje bij een kringloop tot mijn 65 daarna ging ik omhoog met mijn verzamel inkomen dus nu geen schuld bij niemand kras he.

  6. mike whisky schreef:

    de deposito,s waren een onderpand voor de hypotheek voor een aftrekbare rente ook was het huis in guldens een goede investering, wel van de rente die kon je verdeeld opschuiven tot 2 maanden wel had ik geen volle hypotheek nodig..dus nooit een 90% hypotheek nemen!! als de kans bestaat als een verzwegen ziekte of bol staat van de medicijnen staat, en niet als het een koperen jubileum. heeft het is ongezond….

    Op 3 augustus 2016 14:40 schreef mike whisky :

    > ik wilde nu op dat bericht reageren n.l ik had het hele huis gekocht met > de vakantiebonnen met de toenmalige rente(11%) ik verdiende toen nog > fors..en de teruggave van de belasting was ook met de bijstand (60%) > l.v.loon! kon ik overleven want dat kon nooit worden teruggedraaid ..want > de vakantie bonnen kon een keer per jaar verzilveren.maar die zette ik om > in 5 jarige deposito,s tegen een rente van 9%! ik moest wel een baantje > vinden want bij verzilvering kom er geld vrij en dat werd van de bijstand > afgetrokken…in middels had ik weinig hypotheek schuld later kon ik die > van mijn hooft rek. betalen en een baantje bij een kringloop tot mijn 65 > daarna ging ik omhoog met mijn verzamel inkomen dus nu geen schuld bij > niemand kras he. >

Geef een reactie

