Zelf kruiden (maken)

Omdat ‘k eigenlijk al jaren geen vlees meer eet maar nog geregeld het vlees bak of braad, heb ‘k wel eens moeite om de juiste kruidensamenstellingen te vinden. Een goede kok proeft en keurt ook voor die het eten op tafel laat zetten. De mannen hier ten Knieperhuize geven dan ook de voorkeur aan kant en klaar kruidenmixen voor de vleesproducten.

Dat strookt niet helemaal met mijn idee ‘liefst alles zelf maken’ maar carnivoren die met lange tanden het door jou vernaggelde (vinden zij dan) vlees eten, komt niet overeen met de aan mijzelf toegedichte kookkunsten. Daarom grijp ik, op verzoek, voor het vlees toch vaak kruidenmixen, eten moet tenslotte wel een feestelijke noodzakelijkheid zijn en ruzie vanwege niet-smakelijcke gehaktballen heb ‘k er niet voor over.

De laatste weken had ‘k problemen om de karbonades goed te kruiden, zelfs met zo’n mix. Iedere keer bleef er van de toch goed ingewreven kruidenmix niets over, alle kruiden verbranden en bleven er bleke karbonades over. Natuurlijk heb ik geleerd hoe je van de aanzetsels een stevig, donkerbruine jus van maakt maar dat was niet exact de bedoeling. Eervorige week overkwam het me opnieuw en alsof toen pas het beruchte kwartje viel, keek ík ‘ns naar het ingrediëntenlijstje. Daarop prijkte prominent als eerst: paneermeel! en daarna zout met wel 38%. Heeeee maar ik wilde karbonades bakken, geen schnitzels….

karboVan de week pakte ‘k het potje kruidenmix, keek eens welke kruiden er meer in zaten en mengde dat het een lieve lust was.

Ik mengde:

zout wel 4 theelepels,
2 theelepels peper
2 theelepels koriander
1 theelepel gember
1 theelepel kurkuma
foelie had ik niet daarvoor in de plaats nootmuskaat, ook 1 theelepel
1 mespuntje komijn (daar is de manlief niet dol op dus niet te veel daarvan)
1 mespunt kardemom (gemalen)
1 mespunt kruidnagelpoeder en
1 mespunt chilipeper
Ik deed alle kruiden over in een bijna leeg nootmuskaatpotje waarmee er iets extra nootmuskaat werd toegevoegd 😉 Deze hoeveelheid is ruim genoeg voor wel 10 karbonades maar heeee ik ging niet alles exact per halve gram afwegen.

Met dit mengsel wreef ‘k de karbonades in. Het probleem was hiermee niet helemaal opgelost, nog steeds raken de kruiden los tijdens het bakken maar de smaak van de eigengemaakte kruidenmix kon er mee door volgens de vleeseters. Misschien helpt het bakken in iets meer boter of moeten de kruiden langer intrekken maar het begin is er.

3 thoughts on “Zelf kruiden (maken)

  1. betjesonnetje schreef:

    Lastig, als je zelf geen vlees eet maar de mensen voor wie je kookt, wel.
    Ik ben niet 100% vegetarisch, maar vlees bakken, daar bak ik niks van 😉

  2. Lot schreef:

    Kruidenmixen zonder paneermeel gebruik ik ook graag. Ook buitenlandse zoals kofte, marsala en tandoori.

    Ik heb eigenlijk nooit veel last dat de mix eraf valt, kruid meestal half uurtje van tevoren en dan is de smaak voldoende ingetrokken.

  3. jette schreef:

    eerst dun inmasseren met mosterd heeft hier altijd prima gewerkt.vr gr mamavan8

Geef een reactie

