Zelf knoflookpuree maken!

Het na gebruik schoonmaken van een knoflookpers was nooit m’n favoriete karweitje. Kan natuurlijk ook aan het persje liggen maar ik heb het ding weggedaan en niet meer gemist, ik kocht wel knoflookpuree. Want dat kant en klare spul is verdraaid makkelijk te gebruiken. Vooral na een dag werken is ’t wel fijn om niet te moeilijk te hoeven doen.

Toch….  als je dan soms de ingrediëntenlijstjes leest. Daarom maak ‘k nu zelf kant en klare knoflookpuree zonder toevoegingen.

0081Simpelweg twee bollen knoflook pellen en de losse teentjes in de blender fijn malen, een flinke scheut (niet de gentech canola) koolzaadolie erbij en klaar ben je. Koolzaad is echt niet alleen geschikt om biodiesel van te persen, na ’t ‘koud’ persen van de olie voor consumptie blijft een restkoek over die als krachtvoer voor vee kan dienen.

Ik schep het mengsel over in een afsluitbaar potje. Niks moeilijk doen met wecken of anderszins, gewoon ervoor zorgen dat de knoflook onder de olie staat en in de koelkast bewaren. De knoflookpuree is zo moeiteloos 3 à 4 maanden te bewaren.

‘k Heb er voor gekozen om een neutrale olie te gebruiken omdat ‘k m’n kant-en-klare knoflook voor allerlei gerechten wil kunnen gebruiken. En je hoeft ’t niet met me eens te zijn maar olijfolie in een chinees gerecht vin ‘k niet kunnen.

Fusionkoken is leuk maar dat wil ‘k niet dagelijks doen

8 thoughts on “Zelf knoflookpuree maken!

  1. valhalla schreef:

    Oh, dat had ook een goed idee geweest. Heb pas mijn overjarige knoflook gedroogd boven de kachel. Dit is veel handiger, blijft ie tenminste lekker smaken, denk ik. Dank voor de goeieleervoordevolgendekeer

  2. Patty schreef:

    Die ga ik ook nog eens maken…zelf mayonaise maken; ook zo makkelijk en lekker 🙂

  3. Lot schreef:

    Hele teentjes gingen snel schimmelen. Zou dat anders zijn als het al puree is? Volgende keer toch maar weer proberen.

  4. tineke schreef:

    Als ik een netje met knoflook koop, pers ik gelijk alle teentjes uit met de knoflookpers. Alles op kleine hoopjes op een platte schaal in de diepvries en ingevroren, gaan ze in een plastic bakje. Maar eenmaal de pers schoonmaken, geen uitgedroogde of beschimmelde knoflook meer. Zo te gebruiken in rauwkost of om te bakken, het blijft goed in de diepvries

  5. Janny schreef:

    pas wel op dat je de puree niet verward met appelmoes, mijn dochter heeft ooit een flinke lepel ( ik dacht dat het appelmoes was!) zo in haar mond gestopt.:)

  6. […] geleden las ik bij Kniepertie eens over het zelf maken van knoflookpuree. Ik had een beetje enthousiast verse Spaanse en […]

  7. Pieter schreef:

    knoflookolie-achtige producten dien je altijd te pasteuriseren, de puree/olie kan anders giftig worden..

Geef een reactie

