Zelf jus maken en dat zonder vlees

Sinds ’t Kniepermeisje en ik ’t vlees hadden afgezworen kwam ’t geregeld voor dat ‘k geen echt lekkere jus had terwijl vooral gekookte aardappelen zo’n smeuïg sjuutje wel kunnen gebruiken. Ook jus over een stamppotje vin ‘k errug lekker! En met de winter in ’t verschiet komen ook de stamppotjes weer op tafel, dus……..
Vorige week zat ‘k weer ‘ns kookboeken te lezen toen ineens een lichtje begon te branden, ‘k zou een zogenaamde spaanse saus zodanig om zeep helpen, veranderen dat ‘k een heerlijke jus zou hebben. Zo gezegd, zo gedaan!
Men neme:

  • 1 winterpeen, gehakt
  • 1 ui, gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 eetlepels kokosolie
  • 1 laurierblaadje
  • 1 dl witte of rode wijn, ’t komt niet zo krek
  • 40 gram bloem
  • 1/2 liter groentebouillon
  • 15 gram tomatenpuree
  • sojasaus, vooral geen ketjap (da’s te zoet)

Verhit de boter of kokosolie en fruit wortel, ui en knoflook licht aan, giet de wijn erbij met het laurierblaadje en laat het vocht inkoken. Voeg daarna al roerend de bloem toe en blijf roeren tot de bloem lichtbruin kleurt. Giet de bouillon en tomatenpuree erbij en laat de saus inkoken tot er 2/3 deel overblijft.
Zeef de jus; bedank wortel, ui, knoflook en laurier voor hun smaak en kieper ze in de kliko. Breng de jus op smaak met sojasaus. Voor gebruik opwarmen.
Heerlijk over krielaardappeltjes ofzo en helemaal zonder pakjes, zakjes of flesje.

jus

Eventueel verdubbel je de hoeveelheden en vriest een deel in.

9 thoughts on “Zelf jus maken en dat zonder vlees

  1. hetiszoalshetis schreef:

    Bedankt,deze bewaar ik, lijkt me heerlijk!

  2. Pecunia schreef:

    Geweldige tip. Ga ik proberen. Ik wil ook nog steeds je “bouillonblokjes vervanger” proberen. Die heb ik ook ergens opgeslagen.

  3. Greet schreef:

    Fijn, dat is nog eens een mooi recept! Dank je.

    Groet,Greet

  4. Huisvlijt schreef:

    Een fijne tip! Ik vind het namelijk ook lastig om jus te creëren als ik geen vlees heb.

  5. tineke schreef:

    Goed idee en weer leu geschreven, Kniepertje !!

  6. Linda schreef:

    Handig recept, doe nu wel eens smokkelen met een pakje. Dit ziet er veel beter uit!

  7. betjesonnetje schreef:

    Klinkt heerlijk!
    Volgens mij laat deze jus zich ook prima wecken, voor later gebruik.

  8. […] Blogde al eens het recept van een lekkere jus van een soort spaanse saus maar soms duurt dat te lang, dat inkoken vooral, daar moet je net de tijd voor nemen en als die […]

Geef een reactie

